Sökning: "empati och närhet"
Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden empati och närhet.
16. Att skapa goda möjligheter under inskolningen : En studie om pedagogers uppfattning kring barns anknytning och trygghet under inskolningen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Kunskapsområdet för det här examensarbetet är barns trygghet i förskolan. Uppsatsen sätter fokus på anknytningens betydelse för tryggheten och har anknytningsteori och objektrelationsteorin som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER
17. Viktrelaterade tillstånd och moral : En kvalitativ studie om Aftonbladets nyhetsrapportering om fetma och ätstörningar
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudierSammanfattning : Både fetma och ätstörningar klassificeras som viktrelaterade tillstånd som har förknippats med ökad risk för olika hälsoåkommor. En skillnad sinsemellan är dock statusen på de kroppar som respektive tillstånd associeras till, där övervikt stigmatiseras medan smalhet tvärtom idealiseras. LÄS MER
18. Empati i den vårdande relationen – en begreppsanalys i palliativ kontext
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Begrepp är något som människor använder för att beskriva och förstå sin verklighet och de har en viktig roll inom omvårdnad. Empati är ett begrepp som förekommer i beskrivningar av sjuksköterskans yrkesroll och är ett centralt begrepp inom flera teoribildningar inom omvårdnadsvetenskap. LÄS MER
19. Trygghet och anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Kunskapsområdet för det här examensarbetet är barns trygghet i förskolan. Uppsatsen sätter fokus på anknytningens betydelse för tryggheten och har anknytningsteori som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER
20. Vad gör vi med varandra? Metakommunikation i mentaliseringsbaserad terapi - en kvalitativ studie.
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Abstract The purpose of this qualitative study was to explore the nature of meta-communication between therapist and patient in Mentalization Based Therapy (MBT). The study applied a phenomenological method with attempts to hermeneutic enterpretation and understanding. LÄS MER