Sökning: "empati socialtjänsten"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden empati socialtjänsten.
1. Emotionellt lönearbete inom den sociala barnavården : En kvalitativ studie om socialsekreterares känslor i arbetet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att få förståelse för socialsekreterares upplevelser av känsloarbete inom den sociala barnavården. Vidare få kunskap om socialsekreterares uppfattningar gällande vilket stöd som deras organisation erbjuder dem när det avser hantering av känslor i arbetet. LÄS MER
2. “Vi är ju liksom sista anhalten i när allting annat harskitit sig” : - En kvalitativ studie om hur socialsekreterare upplever och hanterar sekundärtraumatisering inom socialtjänsten
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Många klienter som har kommit i kontakt med socialsekreterare har genomgått ett traumasom kan se olika ut. När socialsekreteraren ska ta en del av sin klients redogörelser riskerarsocialsekreteraren att även ta en del av klientens trauma, något som kallas för sekundärtraumatisering. LÄS MER
3. Personalens arbetssätt för att möta och tillgodose klientens individuella behov inom barn- och ungdomsvård : En komparativ studie av ett privat och ett kommunalt HVB-hem i Sverige
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/SociologiSammanfattning : I Sverige finns något som benämns samhällsvård, det vill säga vård och behandling av olika målgrupper i dygnet-runt-miljö. Placering i samhällsvård kan göras i fyra olika former av vård, nämligen familjehem, hem för vård eller boende (HVB), särskilda ungdomshem och stödboenden. LÄS MER
4. ”Man bär ju på människor i det här yrket” En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares upplevelser av empatitrötthet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva socialsekreterares erfarenheter och upplevelser av empatitrötthet, i förhållande till organisation och klient. Underlaget för studien bestod av sex semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare från olika socialkontor och enheter i Västsverige. LÄS MER
5. "Jag vill inte att det blir en envägskommunikation" : En kvalitativ studie om socialsekreterares uppfattning av kommunikation med klienter i socialtjänsten
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : This study examines social workers’ experiences of communication, in the meeting with clients. The study uses a qualitative research method with an inductive approach and a semi-structured interview method has been used for the collection of data. For the analysis of the results and throughout the study, communication theory has been used. LÄS MER