Sökning: "empatiutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet empatiutveckling.

  1. 1. "Om jag vore den skulle jag..." : Att nå värdegrunden i svenskämnet genom film och berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Språk-, litteratur- och mediedidaktik

    Författare :Rebecka Johansson; Lina Lundin; [2017]
    Nyckelord :Värdegrund; Film; Svenskämne; Receptionsperspektiv; Identitetsskapande; Empatiutveckling;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Empati i förskolan : Hur förskollärare främjar barns empatiska utveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Ståhl Granlund; Ulrika Svensson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; empati; förskollärare;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur förskollärare främjar barns utveckling av empati i förskolan. I livets sociala sammanhang ser vi empatiförmågan som en grundpelare. För att barns empatiförmåga ska utvecklas krävs det ett samspel med andra barn och viktiga vuxna och där har förskolläraren en betydande roll. LÄS MER

  3. 3. Utveckling av förståelse för empatiska reaktioners relationella innebörd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Birgitta Hanson; Susana Persson; [2012]
    Nyckelord :Empati; emotionell kommunikation; socialt perspektivtagande; social kompetens; utveckling; barn; adolescens; Social Sciences;

    Sammanfattning : This cross-sectional study explored children’s understanding of empathic reactions relational meaning and if this understanding increases with age. It also explored an association between this ability and ability for social perspective taking. LÄS MER

  4. 4. Empati i förskolans vardag : En kvalitativ studie om hur pedagoger stödjer barns utveckling av empati

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Martina Hansson; [2011]
    Nyckelord :empati; intervjustudie; leken; förskolan; utveckling;

    Sammanfattning : Empati är en medfödd förmåga som utvecklas genom samspel och kommunikation med andra. Empati handlar om förmågan att sätta sig in i en annan människas situation, genom att känna igen känslor och tankar som man upplevt tidigare. Förskolan ska bidra till att barn utvecklar förmåga till empati och omtanke om andra. LÄS MER

  5. 5. "Fröken säger hur man ska vara". : Om barns empatiutveckling och värdegrundsarbete i förskoleklass.

    M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Carolina Dahlin; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER