Sökning: "empiri urval"

Visar resultat 1 - 5 av 240 uppsatser innehållade orden empiri urval.

  1. 1. Klok av en bok? : En analys av historiemedvetande i läroböcker för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Emelie Berg; Linnea Pålsson; [2024]
    Nyckelord :historiedidaktik; lågstadiet; läroboksanalys; historiemedvetande;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om hur läroböcker kan bidra till utveckling av historiemedvetande. I studien definieras begreppet historiemedvetande som en medvetenhet om historicitet, det vill säga medvetenhet om att historia är skapat i tid och rum och därför är kontextberoende, vilket kan betraktas som det övergripande målet med all historieundervisning i den svenska skolan. LÄS MER

  2. 2. Robotens tidevarv : En kritisk diskursanalys om debatten kring automatisering i försörjningsstöd

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Martin Hoffman; [2024]
    Nyckelord :RPA; Robot process automation; Automation; Critical discourse analysis; Social constructivism; Quantitative content analysis; Media; Newspaper articles; Subsistence allowance; RPA; Robot process automation; Automatisering; Kritisk diskursanalys; Socialkonstruktionism; Kvantitativ innehållsanalys; Media; Tidningsartiklar; Försörjningsstöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna kandidatuppsats är att analysera hur svenska medier skildrar automatisering och robotisering inom biståndshandläggning. I denna studie analyseras 60 olika artiklar från olika svenska dagstidningar. LÄS MER

  3. 3. Jag har tänkt ditten, jag har tänkt datten! : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonals uppfattning om specialpedagogiska insatser i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Oskar Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Likvärdighet; Specialpedagogik; Systemteori; Utbildning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien bidrar med kunskap om praktiska insatser som påverkar förskolepersonals utbildning och undervisning av barn i behov av särskilt stöd. Studien belyser även hur skollagen och läroplanen för förskolan utgör möjliggörande faktorer och/eller hinder i förskolepersonalens arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 4. Mind the gap : En fenomenologisk analys av möjligheter och hinder för entreprenöriell förnybar elproduktion i Stockholms skärgård

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ellinor Christensson; Simon Svedberg; [2023]
    Nyckelord :entrepreneurship; everyday entrepreneurship; archipelago; sustainability; renewable energy; sustainable island; regulatory overload; regulatory gaps; islands; energy; circular economies; initiatives for islands; wind farms; solar cells; water power.; entreprenörskap; vardsgsentreprenörskap; skärgård; hållbarhet; förnybar energi; hållbara ösamhällen; regulatorisk överbelastning; regulatoriskt glapp; öar; energi; cirkulär ekonomi; initiativ för öar; vindfarm; solceller; vattenkraft.;

    Sammanfattning : This study uses Friederike Welter’s (2011; Welter, Baker & Wirsching 2019) concept of contextualizing entrepreneurship by analyzing discrete and omnibus variables within contexts to distinguish underlaying factors that hinder or create opportunities for increased entrepreneurship within renewable energy sources in Stockholm’s archipelago. The study is based on semi-structured interviews from stakeholders who work with renewable energy in the area both within the private and public sector. LÄS MER

  5. 5. "För jag ska rädda världen" : En diskursanalys om hur hållbarhet framställs i UR:s program för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Iwona Kalinska; Sandra Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; diskursanalys; Foucault; kompetenta barnet; förskola; barnprogram;

    Sammanfattning : Världen står inför hållbarhetsutmaningar som innefattar konflikter, fattigdom och naturkatastrofer. Forskning visar på vikten av att implementera hållbar utveckling som ämne redan i förskolan. Detta för att ge barn förståelse för vad begreppet innebär och hur hållbarhetsutmaningarna kan hanteras. LÄS MER