Sökning: "empirisk kvalitativ studie intervju"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden empirisk kvalitativ studie intervju.

  1. 1. Ansvar och ledning utifrån Lpfö18. En fenomenografisk studie om rektorers uppfattningar av revideringen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Åse Karlsson; Klara Nylén; [2024-02-26]
    Nyckelord :Revidering; implementering; ansvar; ledning; ledarskap; förskollärare; arbetslag; rektorer; förskola; profession; uppdrag; komplexitet; fenomenografi;

    Sammanfattning : Med anledning av den nya revideringen för förskolan (Lpfö 18) som trädde i kraft i juli 2019 önskade vi i maj 2021 undersöka hur den uppfattades några år senare. Det som särskilt intresserat oss är de nytillkomna skrivningarna gällande ansvar och ledning. Detta arbete består av en mindre empirisk studie. LÄS MER

  2. 2. "Smell the horse, dad" : A qualitative case study on using scents as a sensory tool to bridge historical information through embodied storytelling within a museum

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jessica Andersson; [2023]
    Nyckelord :Scent design; user experience; observational smellscapes; children´s user experience; olfactory stimuli; sensory experience; storytelling; embodied storytelling; exhibition design; children; 17th century exhibition; interaction.;

    Sammanfattning : The thesis was conducted as the master thesis for a Master's in innovation and design. The aim of this thesis was to investigate in what ways scent can be used as an olfactory stimulation within exhibitions and to access the possible effects that occur from bridging historical contexts with scent within the exhibitions – as a tool for embodied storytelling. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskolan : En studie om hur förskollärare tillämpar högläsning i planerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Melinda Magnusson; Malin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; förskollärare; arbetssätt; planerad undervisning; barns lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar området högläsning i förskolan. I forskning framkommer det att högläsning är ett område som borde ingå i förskolans undervisning dagligen. Det konstateras att högläsning oftast sker som ”läsvila” eller väljs bort med argument om för stora barngrupper (Alatalo & Westlund 2019, ss. LÄS MER

  4. 4. Låt konsten hjälpa : En studie om orienterbarhet i bostadsområde

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Joel Berholt; [2022]
    Nyckelord :Spatial design; information design; navigation; wayfinding; wayshowing; public art; Rumslig gestaltning; informationsdesign; navigation; wayfinding; wayshowing; offentlig konst; bostadsområde;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är skrivet inom informationsdesign med inriktning rumslig gestaltning. Studiens syfte har varit att utforska hur offentliga konsten kan bidra vid navigationen i en komplex exteriör miljöer. I detta fall ett bostadsområde utanför Strängnäs med likartad bebyggelse. LÄS MER

  5. 5. Hur kan innovationsförmågan öka? : En studie av arbetet på olika hierarkiska nivåer i små till medelstora tillverkande företag

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Mathilda Andersson; Fanny Holmér; [2020]
    Nyckelord :SMF; Innovationsförmåga; Organisatorisk ambidexteritet; Medarbetare; Oplanerat arbete; Arbete;

    Sammanfattning : Syfte – Syftet med studien är att undersöka arbetet i ett tillverkande små till medelstora företag (SMF) utifrån ett organisatoriskt ambidexteritets (OA) perspektiv för att förstå hur SMF:s kan öka sin innovationsförmåga. För att uppnå syftet formulerades två frågeställningar: 1. LÄS MER