Sökning: "empirisk studie språk barn"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden empirisk studie språk barn.
1. Språklådorna : En språkfrämjande arbetsmetod
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Människor behöver ha språk för att klara av att kommunicera med andra individer. Det är ett faktum som lyfts fram i det sociokulturella perspektivet. Språk är en viktig del för att klara skolans alla uppgifter, samtal och situationer. LÄS MER
2. Förskollärares verktyg för att främja barns språkutveckling i lek : En empirisk studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Leken är betydande för barns språkutveckling och barn lär sig främst genom meningsfulla och lekfulla sammanhang (Banerjee, Alsalman & Alqafari 2016, s. 300; Rajapaksha 2016, s. 15). Tidigare forskning visar att leken används på olika sätt beroende på hur förskollärare ser på leken som verktyg. LÄS MER
3. Digitaliseringens påverkan på elevers språkinlärning i årskurs 4-6 : En empirisk studie om lärarens syn på digitala verktygens användning i engelskundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : Dagens globaliserade samhälle är sammankopplat bl.a. via den digitala tekniken, vilket bidrar till utvecklingen av individens språk och kommunikationsförmåga. Dagens barn utvecklar sitt engelska språk och digitala kompetenser i skolan men även utanför genom interaktion via sociala medier och spelifiering. LÄS MER
4. Pedagogers arbete med barns språkkompetens. En empirisk studie om ett språkutvecklande arbetssätt i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I allmänhet går förskolebarn från ett initialt icke behärskat verbalt språk till ett behärskat verbalt språk när de lämnar förskolan för förskoleklass. I denna process förekommer många stunder och många olika aktiviteter där pedagogerna på avdelningarna arbetar intensivt med att främja barnens språkutveckling. LÄS MER
5. Den som inte kan ett annat språk kan sitt eget. En empirisk studie om hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barn i fritidshemmet
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Abstract• Problem, syfte och frågorStudiens syfte med detta arbete är att ta reda på hur fritidspedagoger arbetar med barnsflerspråkiga användning på fritidshem. Detta är också huvudfrågan i arbetet. Längre ner iarbetet ”syfte och frågeställningar” har jag riktat in mig och avgränsat mina underfrågor somni kan se i det stycket. LÄS MER