Sökning: "empiriskt bidrag"

Visar resultat 1 - 5 av 153 uppsatser innehållade orden empiriskt bidrag.

  1. 1. Innovation för medlemmen : En fallstudie om den kooperativa innovationsprocessen och dess utfall

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gabriel Brattström; Jonathan Granlöf; [2024]
    Nyckelord :innovationsprocess; kooperativ; medlemsinnovation; open innovation; social innovation; teknisk innovation;

    Sammanfattning : Kooperativet, den medlemsägda organisationen, befinner sig i intersektionen mellan samhällsnytta och vinst. I det kooperativa sammanhanget blir alternativa former av innovation vid sidan av den Schumpeterianska tekniska innovationen relevant såsom den svårfångade sociala innovationen. LÄS MER

  2. 2. ESG-betyg och aktievärde

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Oskar Karlsson; Malin Printz; [2024]
    Nyckelord :ESG; CSR; ESG-betyg; aktieavkastning; ESG-investeringar; hållbarhetsrapportering; aktieägarvärde; aktievärde och finansiell utveckling.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Titel: ESG-betyg och aktievärde: En kvantitativ studie som undersöker sambandet mellan ESG-betyg och aktievärde. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Malin Printz och Oskar Karlsson  Handledare: Jan Svanberg Datum: Januari - 2024 Syfte: Företagens hållbarhetsarbete har blivit ett aktuellt ämne på senare år. LÄS MER

  3. 3. ONLINE KUNDRECENSIONERS PÅVERKAN PÅ KONSUMENTERS KÖPINTENTION INOM HOTELLBRANSCHEN : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Alexandra Eklund; Emma Lundström; Emma Sahlberg; [2023]
    Nyckelord :Online kundrecensioner; köpintention; hotellbranschen; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka i vilken utsträckning konsumenter inom hotellbranschen påverkas av konsumentrecensioner online, och vilka faktorer som haft inverkan på i vilken utsträckning konsumenter var mottagliga för kundrecensioner. Faktorer som kvantiteten och kvalitet på recensioner, recensionens plattform, om recensionen var positiv eller negativ, varumärkeskännedom och tidens relevans. LÄS MER

  4. 4. Upplevelseekvationen - när AI-teknik möter konsumenters värdeskapande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Morris Holm; Emmelie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Service logic; Resource interaction; the process of Value creation; Value in use; Outside-in perspective; Artificial Intelligence; Business and Economics;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to increase knowledge about how AI in physical Retail has consequences for consumers' value creation. The importance of competence and knowledge in combination with technology is emphasized to enable improved customer experiences in physical retail. LÄS MER

  5. 5. Gamification - Den roliga inlärningsvägen till digitala internutbildningar : Är digitala internutbildningar med gamification roligare?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Oscar Ahlgren; Björn Skogby Steinholtz; [2023]
    Nyckelord :gamification; digital training education; companies; fun; comparison; gamification; digitala utbildningar; företag; rolighet; jämförelse;

    Sammanfattning : Digitala utbildningar finns för att hjälpa verksamheter med att utbilda sina anställda för att förbättra deras prestationer, samt skydda verksamheterna från att bli utnyttjade. Gamification eller spelifiering är tillämpningen av spelmekanismer i ett icke-spelsammanhang och används inom företag då dess upplevda potential gör att lärande blir mer engagerande och roligt. LÄS MER