Sökning: "empiriskt exempel"

Visar resultat 6 - 10 av 153 uppsatser innehållade orden empiriskt exempel.

  1. 6. Struves meridianbåge : Diskursanalys av ett transnationellt världsarv

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Hanna Granlund; [2023]
    Nyckelord :Världsarv; geopolitik; Struves meridianbåge; transnationella världsarv; diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av en diskursanalytisk undersökning av Struves meridianbåge från UNESCO:s världsarvslista. Uppsatsens syfte är att ge ökad förståelse för meridianbågen som världsarv genom att kartlägga hur den framställs, dess geopolitiska kontext och formen av den dominerande diskursen. LÄS MER

  2. 7. Försonande dialog: Främjande av samförståndslösningar mellan föräldrar genom informationssamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Moa Clemes; [2023]
    Nyckelord :Familjerätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This essay deals with consensual solutions between parents in custody cases with focus on what can be described as obligatory information meetings (in Swedish called informationssamtal). The purpose of these meetings is in the sake of the child and their best interests, to try and increase the chances of finding the least taxing way forward for the whole family. LÄS MER

  3. 8. External Digital Communication of Employer Branding Inclusivity : A Multiple Case Study:CGI Inc., Nexer Group & Toxic Interactive Solutions

    Magister-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Ebrahim Al-Sharif; [2023]
    Nyckelord :Employer branding EB ; diversity branding; inclusion branding; employer of choice EOC ; external digital communication; information technology IT ; Arbetsgivarvarumärke; mångfaldsvarumärke; inkluderingsvarumärke; föredragen arbetsgivare; extern digital kommunikation; informationsteknologi IT ;

    Sammanfattning : Background: To win the “war for talent” and recruit highly skilled candidates, employers need to distinguish themselves from their competitors by securing employer-of-choice (EOC) status. In competitive industries such as information technology (IT), companies focus on shaping unique employer branding (EB) strategies to help find or retain top talent and the indispensable edge or advantages that come along with them. LÄS MER

  4. 9. Få privata aktieinvesterare använder finansiella rapporter inför investeringsbeslut. Beteendebias vs Integrationskostnader - Vad är det största hindret?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Andersson; Emil Johansson; [2022-09-09]
    Nyckelord :Privata aktieinvesterare; individuella investerare; finansiella rapporter; investeringsbeslut; integrationskostnader; beteendebias;

    Sammanfattning : Trots finansiella rapporters syfte att hjälpa investerare minska den asymmetriska informationen gentemot företag så anser många privata aktieinvesterare att ansträngningen att använda dem överväger fördelarna. Tidigare forskning har diskuterat potentiella hinder för investerarnas användning av rapporterna, men inte testat förklaringarna empiriskt med vad de individuella investerarna själva anser. LÄS MER

  5. 10. Vinstdrivande och ideella organisationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Bahar Arman; [2022]
    Nyckelord :Keywords: Stakeholder theory; Development of sustainability reporting; For-Profit and non-profit organizations; TBL and validity; Nyckelord: Intressentteori; Utveckling av hållbarhetsrapportering; Vinstdrivande och ideella organisationer; TBL och validitet;

    Sammanfattning : Syfte: Målet med denna forskning är att undersöka utveckling av vinstdrivande och icke-vinstdrivande hållbarhetsrapporter för organisationer för att förstå bättre hur hållbarhetsrapportering har utvecklats i takt med att reglerna har förändrats från att vara frivillig till obligatoriska. Dessutom studien undersöker hur ett företag möter intressenternas informationsbehov i sina hållbarhetsrapporter. LÄS MER