Sökning: "employer branding diversity"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden employer branding diversity.

  1. 1. ”Bilden av branschen skrämmer bort mer än vad som faktiskt råder - verkligheten är inte lika illa” : En kvalitativ studie om hur mansdominerade organisationer attraherar och rekryterar fler kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Ida Eriksson; Moa Herbertsson; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; competency-based recruitment; recruitment; gender equality; attract; male-dominated work; employer branding; kompetensbaserad rekrytering; rekrytering; jämställdhet; attrahera; mansdominerat arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur mansdominerade organisationer upplever att kompetensbaserad rekrytering och employer branding kan kombineras i rekryteringsarbetet för att attrahera fler kvinnor. För att besvara studiens syfte valdes en kvalitativ metod där sex semistrukturerade intervjuer genomfördes inom två olika mansdominerade organisationer, varav en är verksam inom bygg- och anläggningsbranschen och den andra inom fordonsindustrin. LÄS MER

  2. 2. External Digital Communication of Employer Branding Inclusivity : A Multiple Case Study:CGI Inc., Nexer Group & Toxic Interactive Solutions

    Magister-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Ebrahim Al-Sharif; [2023]
    Nyckelord :Employer branding EB ; diversity branding; inclusion branding; employer of choice EOC ; external digital communication; information technology IT ; Arbetsgivarvarumärke; mångfaldsvarumärke; inkluderingsvarumärke; föredragen arbetsgivare; extern digital kommunikation; informationsteknologi IT ;

    Sammanfattning : Background: To win the “war for talent” and recruit highly skilled candidates, employers need to distinguish themselves from their competitors by securing employer-of-choice (EOC) status. In competitive industries such as information technology (IT), companies focus on shaping unique employer branding (EB) strategies to help find or retain top talent and the indispensable edge or advantages that come along with them. LÄS MER

  3. 3. We are an Equal Opportunity Employer: The Use of Diversity Signals in Online Job Advertisements and Its Effect on Application Behaviors

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Hanh Lai Ho My; [2023]
    Nyckelord :job advertisement; diversity; signaling theory; employer branding; linkedin;

    Sammanfattning : To attract talent and build a competitive advantage over competitors in the labor market, organizations may use pro-diversity statements in recruitment messages to portray themselves as being committed to diversity in the workplace. However, the benefits of this practice in terms of increasing the quantity of the applicant pool remain contested. LÄS MER

  4. 4. ”Organisationers strävan att speglasamhället” : En kvalitativ studie om arbetsprocesser för att främjamångfald bland personal.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Elin Ernér Andersson; Lotta Hillerdal; [2022]
    Nyckelord :diversity; employer branding; recruitment; retention; intersectionality; mångfald; employer branding; rekrytering; behålla; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur organisationer inom handelsbranschen arbetar för att attrahera, rekrytera och behålla personal utifrån ett mångfaldsperspektiv. Fokus ligger på att ta reda på vilken tolkning organisationerna har på begreppet mångfald samt vilka möjligheter och svårigheter organisationerna upplever när de arbetar med dessa arbetsprocesser för att främja mångfald. LÄS MER

  5. 5. How employers in regional Sweden can attract and retain Gen Z : The case study of Jönköpings län

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Anton Vahlström; Khazem Idlbi; Kenan Taleb; [2022]
    Nyckelord :Brain drain; Employer branding; Generation Z; Regional Sweden;

    Sammanfattning : Background: Gen Z is the next generation to enter the workforce and it has become more complex to attract and retain employees. The recent trend in the job market, in which most prospective employees are from Gen Z, makes it important to investigate the demands, expectations, values, and preferences of this prospective workforce. LÄS MER