Sökning: "employer branding kön"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden employer branding kön.

  1. 1. Employer branding- En fenomenografisk studie om ett företags arbete med att attrahera, utveckla och behålla personal

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Sofia Fröjelin; Linn Adolfsson; [2022]
    Nyckelord :Employer brandig; Intern employer brandig; Extern employer brandig; Utveckling; Attraktion; Kvarhållning; Fenomenografi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Anställda har blivit ett allt viktigare konkurrensmedel på dagens arbetsmarknad och därför behöver företag arbeta med att attrahera, utveckla och behålla sin personal. En strategi för att arbeta med detta är genom employer branding. LÄS MER

  2. 2. Att rekrytera jämlikt : En kvalitativ studie om hur HR arbetar för en jämlik chefsrekryteringsprocess kopplat till kön

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Rebecca Andersson Kurko; Emelie Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Jämlikhet; rekryteringsprocess; employer branding;

    Sammanfattning : På arbetsmarknad idag finns dimensioner av könssegregation. Att rekrytera jämlikt innebär att alla kön ska ha samma rättigheter och chanser på arbetsmarknaden. Genom att använda sig av kompetensbaserad rekrytering minskar chanserna för egna värderingar och tankar att ligga till grund för olika val i en rekryteringsprocess. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av employer branding i den industriella sektorn, ålder och kön för att behålla sina anställda: : En kvantitativ fallstudie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josef Birol; Emilia Brobäck; [2020]
    Nyckelord :Psykologi; arbets- och organisationspsykologi; personalomsättning; employer branding.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka betydelsen av ”employer branding” (det som på svenska kallas för arbetsgivarvarumärke) och ålder för medarbetares benägenhet att stanna kvar i en organisation (den engelska benämningen employee retention). Vidare ämnade studien att undersöka könsrelaterade skillnader när det gäller viljan att stanna kvar i en organisation. LÄS MER

  4. 4. Är industrin förberedd inför den curlade generationens intågande på arbetsmarknaden? : En kvalitativ studie om unga tjejers syn på industriarbete i jämförelse med befintligt industrianställda kvinnors upplevelser

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Rebecca Persson Fahlström; Karin Nordigårds; [2020]
    Nyckelord :Genus; arbetsdelning; Employer Branding; organisationskultur; organisation och kön; Generation Z; industriarbete;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att öka förståelsen för unga värmländska tjejers syn på industriarbete och jämföra den med befintligt industrianställda kvinnors upplevelser av sin arbetssituation. Genom jämförelsen vill vi påvisa vilka faktorer som kan öka industrins möjligheter att locka till sig den unga kvinnliga arbetskraften och vilka förutsättningar som krävs för att de ska trivas i arbetet. LÄS MER

  5. 5. Hur gör kommuner för att attrahera och behålla kompetens? : En kvalitativ studie av kommuners arbete med employer branding

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sara Manoraj Pettersson; Stina Mattsson; [2019]
    Nyckelord :employer branding; employer branding recruitment; employer attractiveness; public sector; branding; employer branding; external employer branding; corporate branding; employer competitiveness; employer branding practice; talent management; social media; young adults; millennials;

    Sammanfattning : Employer branding är ett omfattande begrepp som används i många organisationer. Syftet med denna studie är att beskriva hur kommuner använde sig av employer branding utifrån att behålla och attrahera kompetens. LÄS MER