Sökning: "employer branding offentlig sektor"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden employer branding offentlig sektor.

  1. 1. Employer branding inom vård och omsorgssektorn : En kvalitativ studie om privata och offentliga vårdcentraler

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Charlie Björklund; Karl Odebäck; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; brand building; attracting staff; retaining staff; organizational culture; work environment; Employer branding; varumärkesbyggnad; attrahera personal; bibehålla personal; organisationskultur; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hela vård och omsorgssektorn har idag stor personalbrist och svårigheter att rekrytera personal. Enligt statistik kommer det krävas ökad personal inom vården ända fram till år 2035. Vilket blir en stor utmaning för en bransch som redan idag lider av stora svårigheter att attrahera personal till verksamheterna. LÄS MER

  2. 2. Sprudlande ambassadöreller nitisk kritiker : En studie hur rekryteringsprocessen kan användas för att utveckla en organisation i offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Ida Johansson; Alicia Ketabati Augustinsson; [2023]
    Nyckelord :Recruitment process; employer branding; recruitment; candidate experience; net promoter score; index; professional relationships; expectations; public sector; Rekryteringsprocess; employer branding; rekrytering; kandidatupplevelse; net promoter score; index; professionella relationer; förväntningar; offentlig sektor;

    Sammanfattning : Sammanfattning Kandidatuppsats i företagsekonomi III, Organisation 15 hp, 2FE78E, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Kalmar, VT 2023 Författare: Alicia Ketabati Augustinsson och Ida Johansson Handledare: Annika Schilling Examinator: Mikael Lundgren Titel: Sprudlande ambassadör eller nitisk kritiker - En studie hur rekryteringsprocessen kan användas för att utveckla en organisation i offentlig sektor   Syfte Syftet med studien är att öka förståelsen för hur undersökning av kandidatupplevelsen kan ligga till grund för utveckling av rekryteringsarbete och employer brand i offentlig sektor. Syftet nås genom att samla in information om kandidaters upplevelse av rekryteringsprocessen i en kommun under en specifik tidsperiod. LÄS MER

  3. 3. Att vara en attraktiv arbetsgivare i offentlig sektor : En studie om hur Älvsbyns kommun kan arbeta för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke avseende lärare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ella Sundqvist; Maja Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Employer branding; Employer attractiveness; kompetensutveckling; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Studien undersöker Älvsbyns kommuns arbetsgivarvarumärkning avseende lärare och berör frågan kring hur kommunen kan säkerställa dess kompetensförsörjning. Undersökningen är av kvalitativ karaktär och bygger på semistrukturerade intervjuer där fem verksamma lärares åsikter och tankar lyfts fram i relation till tidigare forskning. LÄS MER

  4. 4. Arbetsgivarvarumärke – en kvalitativ studie offentlig sektor : Upplevelsen av arbetet med arbetsgivarvarumärket inom en kommunal äldreomsorgsförvaltning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Mathilda Lundström; Anneli Nordvall; [2022]
    Nyckelord :employer brand; employer branding; communication; attributes; public sector; municipality; elderly care; arbetsgivarvarumärke; varumärke; kommunikation; attribut; offentlig sektor; kommun; äldreomsorg;

    Sammanfattning : Tidigare forskning menar på att det gynnar en organisation att börja arbetet med ett arbetsgivarvarumärke internt, att erbjuda befintliga medarbetare betydande attribut och på så vis uppfattas som autentisk, attraktiv och unik. Detta i sin tur skapar ambassadörer för organisationen och ett gott rykte som arbetsgivare vilket attraherar potentiella medarbetare (Backhaus & Tikoo, 2004; Lundkvist, 2015; Maxwell & Knox, 2009). LÄS MER

  5. 5. ”En liten kommun med en liten kommuns utmaningar” – en kvalitativ studie om employerbranding i offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jonas Norrström; Jonas Berggren; [2022]
    Nyckelord :challenges; communication; employer brand; employer value proposition; municipality; process; strategy; success-factors; arbetsgivarerbjudande; arbetsgivarvarumärke; framgångsfaktorer; kommun; kommunikation; process; strategi; utmaningar;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to enhance understanding of how a medium-sized municipality works with employer brand-activities with a focus on identifying the process's success-factors and challenges. To answer the purpose of the study, a qualitative methodology was applied where six semi-structured interviews and five observations were conducted. LÄS MER