Sökning: "employer branding psykologi"

Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden employer branding psykologi.

  1. 6. Employer branding : En kvalitativ studie om hur företag arbetar med intern employer branding för att behålla personal

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Linnéa Holm; [2020]
    Nyckelord :Internal employer branding; organizational values; organizational culture; loyality; competence; retention rate; Human Resources Management; organizational identity; Intern employer branding; organisationsvärderingar; organisationskultur; lojalitet; kompetens; personalomsättning; organisationsidentitet; Human Resources Management.;

    Sammanfattning : Rörligheten på arbetsmarknaden är en aktuell fråga där krav ställs mot organisationerna för att uppfylla de anställdas behov. Det blir därmed extra viktigt för företagen att behålla sin personal eftersom de lätt kan gå till en annan arbetsgivare. LÄS MER

  2. 7. Partnerval på arbetsmarknaden : Employer branding: den externa upplevelsen och attraktionskraften av en arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Arvid Weiss; Enna Nogo; [2020]
    Nyckelord :Employer knowledge; employer attractiveness; Employer Attractiveness Scale; Arbetsgivarkännedom; arbetsgivarattraktivitet; Employer Attractiveness Scale;

    Sammanfattning : Studien undersökte lärarstudenters uppfattning om en kommuns arbetsgivarattraktivitet. Studien syftade till att undersöka sambandet mellan Kommunens arbetsgivarattraktivitet och lärarstudenters kännedom om Kommunen och huruvida kännedomen var värdeladdad, samt att undersöka skillnader mellan en Ideal arbetsgivares attraktivitet och Kommunens arbetsgivarattraktivitet. LÄS MER

  3. 8. Kompetensbrist och Generation Y’s förväntningar utmanar IT-företag i arbetet med employer branding : Vikten av att bemöta förväntningarna för att attrahera och behålla personal

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Psykologi

    Författare :Julia Beard; Caroline Tedenlind; [2019]
    Nyckelord :Employer branding; Psychological contract; Generation Y; Expectations; IT industry; Employer branding; Psykologiska kontrakt; Generation Y; Förväntningar; IT- branschen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att genom kvalitativ metod undersöka hur företag inom IT-branschen arbetar med employer branding för att bemöta Generation Y’s förväntningar. Studien genomfördes med hjälp av åtta stycken semistrukturerade intervjuer med respondenter från fyra olika företag verksamma inom IT-branschen i Mellansverige. LÄS MER

  4. 9. Vad attraheras industrimedarbetare av vid val av arbetsgivare? : Skiljer det sig beroende på ålder?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Psykologi

    Författare :Nadja Köping; Isabell Mårtensson-Sturm; [2019]
    Nyckelord :Employer Branding; Employer attractiveness; Employer Brand; Age; Employer Branding; Employer attractiveness; Arbetsgivarvarumärke; Ålder;

    Sammanfattning : Syfte med studien var att undersöka om det fanns skillnader mellan yngre och äldre när det kommer till en arbetsgivares attraktivitet. Undersökningen genomfördes på en industriorganisation i Mellansverige, genom en enkätstudie undersöktes fem dimensioner; ekonomi, social, intresse, utveckling och tillämpningutifrån mätinstrumentet Employer Attractiveness Scale (EmpAt). LÄS MER

  5. 10. Predicerar delaktighet, arbetstrivsel och organisationsidentitet hur väl den anställde talar om organisationen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Petra Winkler; Emilia Östman; [2019]
    Nyckelord :Employer Branding; Organizational Identification; Job Satisfaction; Participation; Organizational Reputation; Brand endorsement; Employer Branding; Organisationsidentitet; Arbetstrivsel; Delaktighet; Organisatoriskt rykte; Brand endorsement;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om det går att predicera hur väl den anställde talar om organisationen (mätt genom Employee Brand Equity Scale) utifrån prediktorerna arbetstrivsel (mätt genom The Generic Job Satisfaction Scale), organisationsidentitet (mätt genom Identification With a Psychological Group Scale) samt delaktighet (mätt genom Communication Satisfaction Questionnaire). En kvantitativ studie utfördes på en organisation inom stålindustrin. LÄS MER