Sökning: "employer branding"

Visar resultat 1 - 5 av 500 uppsatser innehållade orden employer branding.

  1. 1. Employer branding i praktiken och dess påverkan på företagskultur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mathias Börtin; Martin Ericsson; [2020-02-13]
    Nyckelord :Employer branding; företagskultur; mätning; kontroll; social identifikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur organisationer använder employer branding i praktiken och isynnerhet hur detta praktiska arbete påverkar kulturen i organisationerna. Fyra olika organisationer har studerats, Tullverket, Västra Götalandsregionen, Oddwork och Polestar. LÄS MER

  2. 2. Fenomenet medarbetarupplevelse

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Eleonora Sjöblom; Johanna Madeleine Rhodin; [2020]
    Nyckelord :Medarbetarupplevelse; generation; employer branding; exitsamtal; ledarskap och organisationskultur; employee satisfaction; employee experience; Social Sciences;

    Sammanfattning : Medarbetarupplevelse (employee satisfaction or employee experience) is an organizational phenomenon that has become an ascending work-process within the HR-profession. Through five interviews with various HR-practitioners, we managed to answer this essay’s three framing questions: 1) How can medarbetarupplevelse be defined? 2) Which essential and mutual factors can we identify in the interviews? 3) How does the HR-function work with medarbetarupplevelse? We have used a phenomenological approach during the conduct of the study, where we mainly worked in the consense of Giorgi’s phenomenological analysis method. LÄS MER

  3. 3. Pulsmätningar - länken mellan ledningen och medarbetare : En kvalitativ studie om arbetsgivares perspektiv på pulsmätningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen; Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Oskar Agné; Jonathan Hellsten; [2020]
    Nyckelord :digitalt mätverktyg; finansialisering; medarbetarundersökning; pulsmätningar;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där organisationer under de senaste decennierna har blivit mer vinstfokuserade på grund av avkastningskrav till aktieägare. I och med detta har vi sett ökade kontroll- och mätmekanismer, inte minst av medarbetarnas prestationer mot uppsatta mål. LÄS MER

  4. 4. “Framgångsrika företag lyckas  såklart attrahera medarbetare, men framgången grundar sig i organisationskulturen” : En kvalitativ intervjustudie om ett företags arbete med employer branding.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen; Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Olivia Matatko; Johanna Wermelin; [2020]
    Nyckelord :Employer branding; Arbetsgivarvarumärket; Organisationskultur; Attrahera medarbetare; Behålla medarbetare; Den nya generationens medarbetare; Arbetsmarknad.;

    Sammanfattning : Arbetsmarknaden genomgår en ständig förändring vilket medfört att arbetsgivare inom flera branscher har svårt att hitta potentiella medarbetare med rätt kompetens. Detta har gjort att arbetsgivare i större mån investerat i employer branding, ett arbete som avser att öka arbetsgivares förmåga att attrahera och behålla rätt medarbetare. LÄS MER

  5. 5. Varför lämnar högskolestudenter Jönköping efter examen? : En kvalitativ studie om kompetensflykt

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation; Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Andersson; Isabelle Gilezan; [2020]
    Nyckelord :Psykologi; Arbets- och organisationspsykologi; Kompetensflykt; Generation Y; Employer Branding; Rekrytering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka orsakerna till att nyutexaminerad kompetens flyttar från Jönköping utifrån högskolestudenters perspektiv. Studien syftade mer specifikt till att undersöka deltagande studenters värderingar, tankar och önskemål gällande hur företag i Jönköping arbetar för att attrahera nyutexaminerad kompetens, samt identifiering av tankar kring varför kompetensflykten från Jönköping ser ut som den gör. LÄS MER