Sökning: "empowerment teori kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden empowerment teori kvinnor.

  1. 1. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmelie Modin; Joline Olsson; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; advertising; attitude; social responsability; feminist messages; equality; women’s empowerment; Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; marknadsföring; attityd; socialt ansvar; feministiska budskap; jämställdhet; women’s empowerment;

    Sammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER

  2. 2. Att vara kvinna i staden : En kvalitativ studie om unga kvinnors upplevelse av trygghet i Luleå centrum

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ellen Klasson; [2022]
    Nyckelord :rörelsemönster; unga kvinnor; rädsla; otrygghet; trygghet; Luleå centrum;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en djupare förståelse kring unga kvinnors upplevelser av trygghet i Luleå centrum. Studien kommer att beröra de unga kvinnornas upplevelser och erfarenheter av staden. För att kunna besvara syfte och frågeställningarna genomfördes sju semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. ”#LoveYourVulva” -en multimodal kritisk diskursanalys av intimhygienföretaget DeoDocs användning av femvertising på sin webbplats

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Nyholm; Agnes Sundbom; [2020]
    Nyckelord :Commodity feminism; DeoDoc; feministisk teori; femvertising; multimodal kritisk diskursanalys; postfeminism; webbplats;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån en multimodal kritisk diskursanalys (MCDA) undersöka hur feministiska grundidéer, såsom jämställdhet och kvinnlig frigörelse, utnyttjas av företag i kommersiella syften. Med utgångspunkt i feministisk teori, postfeministisk teori och commodity feminism undersöks hur femvertising, det vill säga marknadsföring som hyllar kvinnor och flickor snarare än att objektifiera dem, används i ett antal sektioner av intimhygienföretaget DeoDocs webbplats. LÄS MER

  4. 4. Development Initiatives’ Impact on Women’s Empowerment : A Field Study on a Business Training and Microcredit Program in Kenya

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Josefin Grafford; Josefin Hansson; [2020]
    Nyckelord :Women’s empowerment; Development; Development initiatives; Poverty alleviation; Microcredit; Business training; Self-help groups; Gender inequality; Feminist theory; Kenya; Kvinnors egenmakt; Utveckling; Utvecklingsinitiativ; Fattigdomsbekämpning; Mikrokredit; Entreprenörskapsutbildning; Självhjälpsgrupper; Ojämställdhet; Feministisk teori; Kenya;

    Sammanfattning : The primary goal of development organizations is poverty reduction, but their initiatives have in recent years also been recognized as a potential tool in empowering women and raising their status. Previous knowledge on the topic is largely based in an understanding of empowerment that seems to miss or overlook limitations and impacts of initiatives which authors with a more feminist view on empowerment address. LÄS MER

  5. 5. Vägen tillbaka till trygghet : En kvalitativ studie om svenska kvinnojourers arbete med att stärka och integrera våldsdrabbade kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Malin Lassagård; Gabriella Lindqvist; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats i sociologi bygger på en kvalitativ studie som presenterar ett resultat från åtta intervjuer som genomförts med anställda på jourer inom organisationen Unizon.  Syftet är att belysa det arbete som kvinnojourer i Sverige gör för stödsökande människor, särskilt kvinnor, som drabbats av våld i en nära relation. LÄS MER