Sökning: "empowerment teori"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden empowerment teori.

  1. 1. Behöver jag verkligen det här? : En kvalitativ studie om effekterna av minskad konsumtion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Andersson; Jeremy Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Norm deviation; change in consumption; strain theory; social coercion; consumption reduction; Normavvikelse; konsumtionsförändring; strain-teori; socialt tvång; konsumtionsminskning;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the individual's experience of conscious consumption reduction in relation to society's consumption norms. By not focusing on motives or causes behind the change, but instead illustrating the subjective and social consequences, the study provides a deeper understanding of how the individual's self-perception and social relationships are affected. LÄS MER

  2. 2. "Majoriteten av de som pluggar idag pluggar inte för akademin utan för arbetslivet och näringslivet" : - En studie som undersöker personalvetares syn på utbildningens betydelse för anställningsbarhet och professionalisering.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Matilde Lundström; Ebba Lundell; [2024]
    Nyckelord :Personalvetarutbildning; teori; praktik; anställningsbarhet; profession;

    Sammanfattning : Genom inledande bakgrundsinformation över de olika universiteten och högskolorna i Sverige som erbjuder personalvetarutbildning, konstateras att det finns många likheter men också olikheter mellan utbildningsupplägg. Vissa av universiteten har en starkare anknytning till arbetslivet med mer praktikrelaterade moment medan andra är mer teoretiskt inriktade. LÄS MER

  3. 3. Människors upplevelse av att leva med bipolär sjukdom : En kvalitativ analys av självbiografier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sarah Kristoffersson; Mia Nilsson; [2023]
    Nyckelord :bipolar disorder type 1; autobiography; bipolar disorder type 2; bipolar disorder and biography; bipolär sjukdom typ 1; självbiografi; bipolär sjukdom typ 2; bipolär sjukdom; biografi;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna uppsats är att analysera hur människor med bipolär sjukdom upplever att deras sjukdom påverkar deras livkvalitet. Vårt andra syfte är att analysera hur hur människor med bipolär sjukdom upplever insatserna de mottagit från socialtjänsten och Försäkringskassan. LÄS MER

  4. 4. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Carina Bark; [2023]
    Nyckelord :mathematical thinking; classroom observations; thinking progression; higher order thinking skills; HOTS; mathematics education; upper secondary; matematiskt tänkande; klassrumsobservationer; högre ordningens tänkande; tänkande-progression; HOTS; matematikundervisning; gymnasium;

    Sammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER

  5. 5. När världar möts i klassrummet : SFI-studerandes upplevelser av att träffa skolelever i projektet "Världen finns här"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva-Pia Wenger; [2023]
    Nyckelord :empowerment; identitetsförhandling; invandrare; investering; service-learning; projekt; SFI; skolbarn; utbytesträffar;

    Sammanfattning : Projektet ”Världen finns här” är ett försök att skapa ömsesidigt utvecklande möten mellan studerande på SFI (Svenska för invandrare) och elever i grund- och gymnasieskolan, genom att ordna utbytesträffar där båda grupperna lär av varandra. I den här kvalitativa studien har jag undersökt hur projektet upplevs ur SFI-elevernas perspektiv, genom semistrukturerade intervjuer med fem invandrare som deltog i utbyten med gymnasieklasser under hösten 2022. LÄS MER