Sökning: "emv retail"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden emv retail.

  1. 1. Private label effect on small producer business development : a multiple-case study from a producer perspective

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Emelie Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Business strategy; food producer; food retail; power and dependency; primary producers Swedish University;

    Sammanfattning : There is an unstable environment surrounding us today with varying interest rates, increased commodity and energy prices. With price increases in many areas at the same time there has been a successively decrease in people’s private budget. With less money to spend, the hunt for low-price products in food retail has increased. LÄS MER

  2. 2. Relationen mellan EMV, fabrikantmärken och kunderna : En kvantitativ studie om EMV och dess bakomliggande leverantörer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Anna Lundqvist; Julia Svensson; [2015]
    Nyckelord :EMV; bakomliggande leverantörer; relationsmarknadsföring; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Private labels play an increasingly important role in the current food retail sector and the growth is driven partially by self-interest from retailers who sees private labels as a strong contributor to the profitability and return on sales. On many of the stores' private labels it does’nt show who the underlying provider is, it only says that the product is made for the store. LÄS MER

  3. 3. Egna märkesvaror och beslut kring vertikal integration

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Moell; Petra Charlotte Rebecka Görman; Alexander Martin Alm; [2015]
    Nyckelord :Private Labels; Brands; Vertical integration; Transaction cost theory; Resource-based view; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Datum för seminarie: Kurs: Författare: Handledare: Nyckelord: Forskningsfråga: Metod: Teoretisk referensram: Empiri: Resultat: Abstrakt “Egna märkesvaror och beslut kring vertikal integration” - En fallstudie av beslutsprocessen inom ICA. 2015- 01-16 FEKH19, Kandidatarbete, 15 högskolepoäng Alexander Alm, Petra Görman, Maximilian Moëll Niklas Hallberg Egna märkesvaror (EMV), leverantörsmärkta varor LMV, vertikal integration, transaktionskostnadsteorin (TCE), resursbaserad teori (RBV). LÄS MER

  4. 4. EMV-utvecklingens effekter på mjölkproducenterna : förklaringar utifrån nyinstitutionalistisk teori

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Anna Berge; Charlotte Larsson; [2013]
    Nyckelord :EMV; mjölk; mjölkproducent; mjölkleverantör; mejeri; dagligvaruhandel; vertikal integration; agentteori; transaktionskostnadsteori; transaktionsspecifika investeringar;

    Sammanfattning : Utvecklingen av egna märkesvaror (EMV) är i framfart i dagligvarubranschen och trenden ser ut att hålla i sig. Denna utveckling har hittills inte varit så framträdande inom just mejeribranschen. Sedan början av 2000-talet har EMV-mejeriprodukterna ökat, då mejerier har gått med på att tillverka EMV-mejeriprodukter åt dagligvaruhandeln. LÄS MER

  5. 5. Att smöra för EMV kan smälta kategorin

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Johan Girell; Erik Ohlsson; [2012]
    Nyckelord :Private Label; Category Management; Opportunism; Shelf Space Management; Retail Strategy;

    Sammanfattning : Private labels have been increasing a lot during the last 30 years. The reason is great margins and it also works as an aid to build a store's brand. The problem is that private labels take market shares from national brands. LÄS MER