Sökning: "en god avkodare"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden en god avkodare.

  1. 1. ”Jag gillar konstnären och jag gillar att måla” En undersökning av elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marianne Emanuelsson; Lotta Olsson; [2015-11-28]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier, om eleverna uppfattar att de lärt sig något efter att ha arbetat med strukturerad läsförståelseundervisning och om det föreligger några skillnader i uppfattningar mellan svaga och goda läsare. Teori: Studien bottnar i teoretikerna Piaget och Vygotskijs teorier. LÄS MER

  2. 2. Repeterad läsning i år 1 : En jämförelse mellan repeterad läsning i par och i en-till-en-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Anna Johansson; Solweig Frejdh; [2012]
    Nyckelord :Läsflyt; ordavkodning; repeterad läsning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : För kunskapsinlärningen i skolan är det viktigt med en god läsförmåga. Elever i år 1 har under vårterminen kommit igång med sin läsning och behöver fortsatt träning för att öka sin avkodningsförmåga och nå ett läsflyt. LÄS MER

  3. 3. Engelska - ett ämne för alla? : En undersökning om relationen mellan ordavkodning och läsförståelse i engelska.

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maria Härder; Malin Andreasson; [2010]
    Nyckelord :Främmande språkinlärning; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning :   Sammanfattning Syftet med denna studie har varit att undersöka några av de svårigheter som elever med läs- och skrivsvårigheter kan möta då de ska lära sig att läsa och förstå engelska, samt hur vi kan underlätta denna inlärning. Svårigheter i modersmålet, speciellt då fonologisk avkodning, har visat sig ha ett starkt samband med hur elever kommer att lyckas vid inlärningen av ett främmande språk. LÄS MER