Sökning: "en kort historia"
Visar resultat 16 - 20 av 137 uppsatser innehållade orden en kort historia.
16. A Discourse Analysis of Anthropocene in IHOPE Publications : Is There a Place for Archaeology?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : This thesis explores in what way the organisation IHOPE discuss the concept of Anthropocene in text. The texts analysed are based on a selection from publications on IHOPE’s webpage that encompass the word ‘Anthropocene’. LÄS MER
17. Musik, mening och Merleau-Ponty
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi, historia, konst och religionSammanfattning : Är upplevelsen av musik meningsfull och på vilket sätt är det möjligt för ett musikstycke att gestalta en yttre värld? I denna uppsats undersöker jag lite kort vad inom musiken skulle kunna förstås som en mening. Genom att se till olika förhållanden av meningsfullhet och musikalisk upplevelse går det att förstå dess breda förklaringssvårigheter. LÄS MER
18. Terroristens ressentiment i romanen ”Compagna luna” av Barbara Balzerani
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Romanen är en självbiografisk berättelse av författaren och före detta terroristen Barbara Balzerani. Romanens analys introduceras med en kort redogörelse av författarens liv och terrororganisationen Röda brigadernas aktiviteter. LÄS MER
19. Idrottares upplevda kunskaper om kost kopplat till kroppsuppfattning : En intervjustudie med unga idrottare
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Idrott på elitnivå definieras sällan som hälsosamt. Individer som utvecklar en elitidrottskarriär, ställs inför olika val och ofta kan dessa val vara avgörande för såväl hälsan som för den idrottsliga prestationen på såväl kort som lång sikt. LÄS MER
20. Islamofobi i västvärlden - ett skolproblem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det följande arbetet är en kunskapsöversikt som ämnats åt att utforska vad forskning säger om hur man kan hantera och motverka islamofobi i skolsituationer. Frågan som utforskas är didaktiskt relevant och utformad på följande sätt: ”Hur kan man som lärare, enligt forskning, motverka islamofobi i skolsituationer?” Innan forskningen kring det didaktiska utforskas ges en kort inblick i hur islamofobi utvecklats i västvärlden under 2000-talet. LÄS MER