Sökning: "en mans företag"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden en mans företag.

  1. 1. Hur återförsäljare av sportmode använder green marketing : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Philip Hallgren; Jonas Nyman; [2022]
    Nyckelord :Marketing; Green marketing; Retailers; Fashion; Circular economy; Marknadsföring; Green marketing; Återförsäljare; Mode; Cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Människans ökade konsumtion av produkter använder upp naturens resurser och bidrar till utsläpp, detta är särskilt relevant gällande produkter med kort livslängd så som sportmode då dessa produkter massproduceras på olika geografiska regioner för att sedan fraktas världen över och användas en kortare period för att sedan kastas. Producenterna jobbar främst med en linjär ekonomi men de börjar gå mer mot en cirkulär ekonomi istället genom att använda mer hållbara material och återanvända gamla produkter. LÄS MER

  2. 2. Den ständigt förändrade mannen : En semiotisk analys av maskulinitet i Volts och Dressmans reklambiler på Instagram

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Simon Nyman; Oliver Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :reklam; maskulinitet; norm; genus; hegemoni; stereotyp; semiotik; identitet;

    Sammanfattning : Följande studie är en undersökning kring hur modeföretagen Volt och Dressmann framställer maskulinitet i sina inlägg på sociala medier-plattformen Instagram, samt hur denna maskulinitet möjligen förstärks beroende på vilken generation som är målgrupp för företaget. Dressmann och Volt är två av de ledande modeföretagen när det kommer till manligt mode i Sverige, dock har båda företagen inte samma målgrupp, då Volt lockar yngre män samtidigt som Dressmann anpassar sitt mode till främst medelålders män och även äldre än så. LÄS MER

  3. 3. Organisationsutveckling och expansion - Hur undviker man växtvärk?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Kajsa Helander Pettersson; Frida Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Expansion; Intern struktur; Business Agility; Strategic Alignment; Affärssystem; Organisationsutveckling; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att analysera mindre IT-företag i expansionsfas. Det företag som låg till grund för studien var det mindre IT-företaget Cogitel. Forskningsmetoden för arbetet var en fallstudie, då uppsatsen grundläggande syfte var att studera och analysera ett specifikt studieobjekt. LÄS MER

  4. 4. Money, money, money, must be funny, in the rich man's world:Lönar det sig för företag med arbeta hållbart?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Emma Karlsson; Elsa Wisting; [2019]
    Nyckelord :CSR; CSR-work; profitability; firm size; sector; geographical position; CSR; CSR-arbete; lönsamhet; storlek; sektor; geografisk position;

    Sammanfattning : De ökade utmaningarna världen står inför och det växande intresset för hållbara investeringar gör att företagens sociala ansvar blir en allt viktigare fråga. Forskare menar att detta sociala ansvar som förväntas från intressenterna har blivit ett problem för företagen, och som följd av detta har rapportering av sådan verksamhet blivit vanligare. LÄS MER

  5. 5. Genus och styrning - En studie som undersöker hur genus tar sig uttryck i styrningen inom mans- och kvinnodominerade företag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cecilia Lans Norrby; Hedda Danielsson Jonsson; [2018-02-08]
    Nyckelord :Management control systems; genus; feminina värderingar; maskulina värderingar; ekonomistyrning; sociala konstruktioner; företagskultur; organisationsstrukturer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur genus tar sig i uttryck i styrningen inom mans- och kvinnodominerade företag. Sammantaget undersöks områdena värderingar, mål, ledarskap och hållbarhet. LÄS MER