Sökning: "en skola för alla nyanlända"

Visar resultat 6 - 10 av 51 uppsatser innehållade orden en skola för alla nyanlända.

  1. 6. Integration och sociala relationer - En intervjustudie om arbetet med integration på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amina Gunic Krvavac; Richard Viking; [2022-03-16]
    Nyckelord :Fritidshem; integration; sociala relationer; metoder och arbetssätt; interkulturell kompetens; segregation;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har det kommit väldigt många nyanlända flyktingbarn till Sverige. Det stora antalet nyanlända barn har haft inverkan på det traditionella arbetet i förberedelseklasser. Personal och elever möts av vissa svårigheter i integrationsarbetet. LÄS MER

  2. 7. ”Vi överlämnar en elev- inte ett resultat” : En empirisk studie om hur sva-lärare, speciallärare och specialpedagoger möter nyanlända elever på högstadiet samt vilket stöd som sätts in vid upptäckt av läs- och skrivsvårigheter.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kalle Lundmark; Emma Lund; [2022]
    Nyckelord :Nyckelord: läs- och skrivsvårigheter; nyanlända elever; semistrukturerade intervjuer; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv; språk- och kunskapsutvecklande arbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att ge ökade kunskaper om nyanlända elever med läs- och skrivsvårigheter. Genom tio kvalitativa intervjuer med speciallärare, specialpedagoger och sva-lärare är syftet att skapa kunskap kring hur arbetet med nyanlända elever ser ut. LÄS MER

  3. 8. Att stödja nyanlända elever : Några lärares röster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Nordahl; [2022]
    Nyckelord :flerspråkig; nyanländ; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nordahl, Diana (2022). Att stödja nyanlända elever: Några lärares röster. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 9. Språkutvecklande historieundervisning för nyanlända

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Mohtashami Diojohns; [2021]
    Nyckelord :Nyanlända; mångkultur; historieundervisning; anpassning; språk; ämnesbegrepp; begrepp; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Nyanlända elever på högstadiet står inför dubbla utmaningar i den svenska skolan. Elever som är nyanlända och inte behärskar det svenska språket behöver lära sig både språk och ämneskunskaper samt kunna resonera, tala och skriva på svenska. LÄS MER

  5. 10. Nyanlända elever i skolan: Mottagande och inkludering : En studie om hur lärare inkluderar nyanlända elever i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Rayan Khalil; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare mottar och inkluderar elever i svenska skolor och samhällskunskapsämnen. Vidare kommer vi titta på hur lärarna förbereder, tar emot och utformar undervisningen utifrån nyanlända elevers behov. LÄS MER