Sökning: "en skola för alla specialpedagogik inkludering segregering"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden en skola för alla specialpedagogik inkludering segregering.

  1. 1. En skola för alla – en studie av hur personal inom förskola och särskola ser på begreppet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lovisa Sivertsson; Josefine Haasnoot; [2013]
    Nyckelord :en förskola och skola för alla; integrering; inklu;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaVi vill med detta arbete undersöka hur man i förskolan och särskolan ser på begreppet ”enskola för alla”. Vi vill även se hur man i de olika verksamheterna ser på arbete med barn ochelever i behov av särskilt stöd med hänsyn till begrepp som integrering, inkludering ochsegregering samt ”en skola för alla”. LÄS MER

  2. 2. "En skola för alla" med specialklasser? : En intervjustudie bland lärare angående deras uppfattning om specialklasser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Fady Kiryakos; [2012]
    Nyckelord :Remedial classes; inclusion; segregation; a school for everyone; pupils in difficulties; special education.; Specialklass; specialpedagogik; inkludering; segregering; en skola för alla; elever i svårigheter;

    Sammanfattning : This study is about different teacher’s ´conception of remedial classes and its function in Today´s School. “A school for everyone” the utopia that all schools and teachers aspire for. LÄS MER

  3. 3. Stödinsatser för elever i behov av särskilt stöd : ur ett lärarperspektiv

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Sofia Petersson; Christina Wikström; [2011]
    Nyckelord :grupptillhörighet; inkludering; segregering; specialpedagogik; särskiljning;

    Sammanfattning : AbstraktUndersökningen är en kvalitativ studie med syftet att belysa hur olika pedagoger, verksamma i grundskolans tidigare år, beskriver sin undervisning och sina stödåtgärder för barn i behov av särskilt stöd. Forskningsfrågorna som ligger till grund för undersökningen är följande: Hur talar pedagoger om begreppet en skola för alla i relation till elever i behov av särskilt stöd? Hur talar pedagoger om sina stödinsatser för elever i behov av särskilt stöd? Hur organiseras undervisningen? För att kunna besvara de här frågorna valdes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Vareviga en, vad du än har för problem eller lyten..." : En intervjustudie av uppfattningar om en skola för alla

    Magister-uppsats, Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Ulle Liukkonen; Susanne Larsson; [2009]
    Nyckelord :En skola för alla; inkludering; segregering; socialkonstruktivism; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att ur ett specialpedagogiskt perspektiv beskriva, analysera och jämföra olika personalkategoriers uppfattning om arbetet för att nå en skola för alla. De personalkategorier som deltagit i undersökningen är personal i en förskola, klasslärare och specialundervisande lärare i en låg- och mellanstadieskola, totalt 10 personer. LÄS MER

  5. 5. Avvikande grupper på skolor eller inte? : En intervjustudie bland elever och lärare om deras erfarenheter angående specialklasser.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Petra Sandgren; [2008]
    Nyckelord :teacher; pupil; Keyword: inclusion; segregation; special class; special education; Nyckelord: inkludering; segregering; specialklass; specialpedagogik; lärare; elever;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien är att få ta del av elevers och lärares egna erfarenheter och tankar angående specialklassundervisning. Det finns behov för anpassad undervisning för en del elever. Skolor har nedskärningar och hårt drabbade är de elever som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER