Sökning: "en skola för barn med asperger syndrom"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden en skola för barn med asperger syndrom.

  1. 1. En kvalitativ studie om hur ungdomar med diagnosen Asperger syndrom samt föräldrar upplever och uppfattar skolsituationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Rubio Tommasin; [2015]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; erfarenhet; skola; upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera hur ungdomar med diagnos Aspergers syndrom uppfattar och upplever sin skolsituation samt även föräldrarnas erfarenheter och upplevelser om att ha ett barn med Asperger syndrom och dess skolsituation. De frågeställningar jag utgått ifrån har varit: Vilka uppfattningar och upplevelser har ungdomar av att vara en elev med Aspergers syndrom? Vilka uppfattningar och upplevelser har föräldrar av att ha ett barn med Aspergers syndrom? Hur menar ungdomar och föräldrar att skolsituationen såg ut innan respektive efter att diagnosen Aspergers syndrom fastställts? I studien använder jag mig av en kvalitativ ansats. LÄS MER

  2. 2. Arbetsterapeuters uppfattning om nyttan med tidshjälpmedel hos barn och ungdomar med Aspergers syndrom

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Hälsoakademin

    Författare :Sanna Dahlander; Beatrice Öhgren; [2011]
    Nyckelord :Asperger syndrom; barn; ungdomar; tidshjälpmedel; arbetsterapeuter;

    Sammanfattning : Inledning: Personer med Aspergers syndrom har svårigheter med tidshantering och tidsuppfattning vilket påverkar vardagsstrukturen negativt. De är i behov av en förutsägbar och strukturerad vardag och behöver hjälp att konkretisera tiden vilket kan ske med hjälp av tidshjälpmedel. LÄS MER

  3. 3. Stödja barn med aspergers syndrom : Kunskap och pedagogik i skolan rörande asperger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Martin Nyström; [2011]
    Nyckelord :asperger;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om hur skolans personal kan stödja barn med aspergers syndrom och om vilken kunskap och metoder som de har att tillgå. Arbetet ställer sig frågorna: Vilka rättigheter har barn med asperger till att få hjälp i skola och fritidshem? Vilken kunskap behöver personal för att ha förståelse för barn med asperger? Hur kan personal som arbetar i skola och fritidshem stödja barn med asperger? Svaren söks genom forsknings och litteraturgenomgång, där även styrdokument behandlas samt intervju av fyra personer som arbetar i skolan med barn som har asperger. LÄS MER

  4. 4. Autism och Asperger syndromtvå studier om pedagogers ochspecialpedagogers kunskaper och erfarenheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Pauline Lindgren; Sofia Olsson; Daniel Simonsson; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Lindgren, P, Olsson, S & Simonsson, D. (2008) Autism och Asperger syndrom – två studier om pedagogers och specialpedagogers kunskaper och erfarenheter (Autism and Asperger syndrome – two studies of teachers´ and special educators´ knowledge and experience). Högskolan, Kristianstad. Specialpedagogiska programmet. LÄS MER

  5. 5. Hur upplever elever med Asperger syndrom sin grundskoletid?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lotta Olsson; Ing-Marie Månsson; Annika Westin; [2007-06-01]
    Nyckelord :Asperger syndrom; Samspel; Skola; Upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skildra hur elever med Asperger syndrom har upplevt sin tid i grundskolan. Vi vill ta reda på om de upplever att de fått tillräckligt med stöd och hjälp i skolan och om hur de upplevt relationerna till professionella och andra elever. LÄS MER