Sökning: "en skoldag"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden en skoldag.

  1. 1. Fritidslärares uppfattningar av förändringar i verksamheten och yrkesrollen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Åsa Olsson; Lisa Sorkine; [2024]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; fördelar; förändringar; samlad skoldag; uppdrag; uppfattning; verksamhet; yrkesroll.;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på sex semistrukturerade intevjuer med fritidslärare som varit verksamma sedan fritidshemmet fick ett eget kapitel i Lgr 11 år 2016 eller tidigare. Studiens syfte är att belysa hur fritidslärarnas uppfattning av sin yrkesroll och de förändringar som skett inom verksamheten sedan de började arbeta. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan skollärare och “superman”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mattias Jogren; Lucas Johannesson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Samverkan; fritidslärare; skollärare; lärare; rektor; obligatorisk skoldag; fritidshem; skolverksamhet; fritidshemsverksamhet.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att fritidslärare ofta arbetar som resurs eller hjälplärare under den obligatoriska skoldagen. Fritidslärare får varken tid eller utrymme för att bedriva fritidspedagogisk undervisning under den obligatoriska skoldagen, utan ägnar sin tid till att bedriva skolpedagogisk undervisning. LÄS MER

  3. 3. ”Jag bara gör den, gör den, gör den, gör den, och sen så är den över” : Hur elever i årskurs 4–6, deras vårdnadshavare och lärare upplever att läsläxor påverkar elevernas läskompetens och läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Martin Kryger; Fredrik Erlandsson; [2023]
    Nyckelord :årskurs 4–6; läsläxa; läskompetens; läsförmåga; läslust; sociokulturellt perspektiv; stöttning; lärarperspektiv; elevperspektiv; vårdnadshavarperspektiv vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om hur en selektion elever inom svenskämnet i årskurs 4–6 samt deras vårdnadshavare och lärare upplever läsläxor vilka syftar till att utveckla elevernas läskompetens och läslust. Med en kvalitativ ansats genomfördes semistrukturerade intervjuer med elever, vårdnadshavare och lärare. LÄS MER

  4. 4. Deltagande inkludering och delaktighet för elever i matematiksvårigheter : - speciallärarens roll i ett specialpedagogiskt sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Susann Aspling; Maria Lönngren; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; deltagande inkludering; delaktighet; matematiksvårigheter; speciallärare;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares beskrivningar av deltagande inkludering samt på vilket sätt lärare och elever beskriver delaktighet i matematikundervisningen. Syftet är att bidra med kunskap om dessa begrepp, för att skapa goda förutsättningar för ett arbete kring en tillgänglig lärmiljö för alla elever. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemmets lokaler : lokalernas betydelse för lärande i fritidshemmet utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronika Ertas; Madeleine Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :Lärande; lokaler; kommunikation; samverkan; sociala sammanhang; mediering; redskap; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förutsättningar för att skapa lärande i fritidshemslokaler som delas med skolan är ett outforskat område, däremot finns en hel del artiklar och rapporter som belyser miljön och platsens betydelse på fritidshemmet. Fritidshemmet är en plats som ska rymma stora barngrupper i lokaler som många gånger inte lever upp till de rum och ytor fritidshemmet borde ha i relation till antalet barn. LÄS MER