Sökning: "en studie om konfektionsindustrin"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden en studie om konfektionsindustrin.

  1. 1. Storlekssystem : En studie om konsumenters och företags uppfattningkring den nya storleksstandarden SS-EN 13402-3:2017

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Mika Munterud; [2018]
    Nyckelord :Size standard; Consumers perception; Sizing of apparel; Anthropometry; Size code; Storleksstandard; Konsumenters uppfattning; Storleksbenämning av kläder; Antropometri; Storlekskod;

    Sammanfattning : Hösten 2017 introducerades en ny storleksstandard SS-EN 13402-3:2013 (Swedish Standards Institute 1922a). Standarden är tänkt att hjälpa klädföretag inom Europa att förtydliga för konsumenter vilken storlek som passar baserat på individens kroppsmått. LÄS MER

  2. 2. Europas framtida konfektionsmarknad : dess förutsättningar för att återfå en stark position

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Charlotte Sjöström; Emma Ungerman; [2012]
    Nyckelord :textilindustri; europa; globalisering; konkurrensfördelar; fast fashion; slow fashion; textile industry; clothing industry; globalization; sourcing; competitive advantage; supply chain management; konfektionsindustri; asien;

    Sammanfattning : Textil- och konfektionsindustrin blir alltmer globaliserad och ställs inför hårdare krav då konsumenterna efterfrågar allt billigare varor i snabb förändring. Sedan flera decennier har europeiska konfektionsföretag flyttat sin tillverkning till länder med lägre arbetskostnader för att uppfylla kraven om låga priser som europiska tillverkare har svårt att uppfylla. LÄS MER

  3. 3. Kommunicera mera! En kvantitativ studie om begreppet CSR och effekter av CSR-kommunikation på konsumenter inom konfektionsindustrin.

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Felicia Sobocki; Ulrika Sund; [2010]
    Nyckelord :CSR; communication; consumer; apparel; textile industry;

    Sammanfattning : Companies in the apparel industry are becoming increasingly responsible with regards to the social and environmental issues related to textile production. Despite these tendencies, there are great insecurities surrounding the concept of CSR and the effects on consumers of CSR communication. LÄS MER

  4. 4. It takes two to tango : En studie om hur medelstora klädföretag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Veronica Thelberg; Ulrika Siminski; [2008]
    Nyckelord :Relationsmarknadsföring; Internmarknadsföring; värdeskapande; medelstora klädföretag;

    Sammanfattning : Textilier är en produkt som vi alltid har varit i behov av. Kampen om toppen inom konfektionsindustrin i Sverige har under de senaste åren varit jämn. LÄS MER

  5. 5. Kriterier vid urval av leverantörer : En studie av fyra företag i klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Stina Lund Jörgensen; Jenny Karlsson; [2005]
    Nyckelord :leverantörsval; leverantörsurval; klädbranschen; konfektionsbranschen; leverantörer; leverantörsrelationer;

    Sammanfattning : I och med konkurrensen från lågkostnadsländer har den svenska konfektionsindustrin stagnerat. Många svenska klädföretag i detaljhandelsbranschen väljer istället att outsourca sin produktionsverksamhet till utlandet där kostnaderna för tillverkning är lägre. LÄS MER