Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En granskning av Tinders popularitet: Gamification, Användardesign och Teknisk acceptans som utgångs-punkter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Stina Palmgren; Ellen Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :Tinder; Popularitet; Gamification; Användardesign; Teknisk acceptans; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att granska dejtingapplikationen Tinders popularitet utifrån de ämnesre-laterade kategorierna gamification, användardesign och teknisk acceptans. Med hjälp av teo-rierna MDA-Framework, The Eight Golden Rules of Interface Design och Unified Theory of Acceptance and Use of Technology formulerades en enkät med kvantitativa och kvalitativa frågor, vilket resulterade i en mixad metod. LÄS MER

  2. 2. Badge It Up : The Effect of Gamification on Online Survey Response

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kim Siebeneicher; Edit Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Gamification; badges; online survey; motivation; volunteer; non-profit organisation; Gamification; medaljer; onlineenkät; motivation; volontär; ideell organisation;

    Sammanfattning : Collecting qualitative feedback from volunteers is essential but challenging for non-profit organisations. Gamification has been used in different contexts to try to improve users’ motivation, but has presented mixed results in the context of online surveys. LÄS MER

  3. 3. Spelifiering som verktyg för programmeringsundervisning i gymnasiet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sebastian Hällman; Noella Rahman; [2023]
    Nyckelord :Spelifiering; CodinGame; Programmering; Motivation;

    Sammanfattning : Gamification involves the use of game design features and methods in non-game situations to increase engagement and motivation, this is used within media technology and interaction design. Gamification has been used in a variety of fields, including marketing, productivity, healthcare, and education. LÄS MER

  4. 4. Design för motivation och engagemang i enterprise social media : Användning av inre motivation för utformandet av gamification och persuasive design

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Emma Thölin; Pegah Esnaashari Esfahani; [2023]
    Nyckelord :Intrinsic motivation; engagement; enterprise social media; gamification; persuasive design; Inre motivation; engagemang; enterprise social media; gamification; persuasive design;

    Sammanfattning : På grund av Covid-19 pandemin har sättet vi arbetar på förändrats och allt fler människor arbetar idag på distans. Detta har medfört att medarbetare kan känna sig ensamma utan en tillhörighet till den arbetsplats de jobbar på, vilket kan ha negativa effekter på deras engagemang och prestationer. LÄS MER

  5. 5. Gamification som metod för att skapa engagemang : En undersökning av användarbehov i hälsoapplikationer

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Paulina Sandberg; Agnes Johansson; [2023]
    Nyckelord :Gamification; UX design; Interaktionsdesign; Användbarhet; User onboarding;

    Sammanfattning : Företag blir mer effektiva när deras medarbetare mår bra och därför kan det vara till stor nytta att ta sig an en strategi som uppmuntrar detta. Wellr är en tjänst som fokuserar på helhetshälsan och är utformad för att främja en hälsosam livsstil bland medarbetare, samtidigt som det leder till ett mindre antal sjukskrivningar på arbetsplatser. LÄS MER