Sökning: "engelsk påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden engelsk påverkan.

  1. 1. Att högläsa eller inte högläsa, det är frågan : En kvalitativ studie av några lärares och elevers attityder till högläsning av barnlitteratur under engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zilan Alalgöz; Emma Eriksson; [2023]
    Nyckelord :högläsning på engelska; engelska som främmande språk; lågstadiet; språkutveckling; barnlitteratur; intervjustudie; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur det ser ut med högläsning ur engelsk barnlitteratur på lågstadiet, både hur och i vilken utsträckning lärare använder sig av det, vilken påverkan de ser att det har på språkutvecklingen samt hur det tas emot av elever. Studien använder sig av en metodkombination med intervjuer av lärare och ett högläsningsexperiment med efterföljande elevenkäter för att få elevernas synvinkel. LÄS MER

  2. 2. En analys av den engelska nationalismens påverkan på Boris Johnsons argument för Brexit

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Europastudier

    Författare :Nora Granath; [2023]
    Nyckelord :Nationalism; Engelsk nationalism; Europeiska unionen; Brexit; England; Storbritannien; Boris Johnson; Europastudier; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay analyzes multiple speeches by Boris Johnson during his campaign for Brexit and a period after the polls were closed. It examines if Boris Johnson's speeches are characterized and influenced by English nationalism. Furthermore, if his arguments and ideas correspond with the values of nationalism and particularly English values. LÄS MER

  3. 3. Bildämnet, ett könat ämne?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Nilsson; Réka Klein Wiecherink; [2022]
    Nyckelord :Visual arts Education; Gender;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att undersöker hur elever och lärare konstruerar kön ibildklassrummet. Detta görs utifrån frågeställningen: Hur konstrueras kön i bildämnet? Medhjälp av en systematisk sök- och urvalsprocess valdes sex källor ut i artikelform. LÄS MER

  4. 4. Engelsk läsförståelse genom multimodal text : Hur multimodal text påverkar elevers läsförståelse i engelskämnet i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Sjöö; [2021]
    Nyckelord :Multimodal text; engelska läsförståelse; kvasiexperiment; svensk grundskola; årskurs 5;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att multimodala texter kan förbättra elevers läsförståelse i engelskämnet. Samtidigt finns en avsaknad av studier som undersöker detta fält i den svenska skolan i årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. The Impact of MALL on English Grammar Learning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Elina Johansson; Marija Cukalevska; [2021]
    Nyckelord :MALL; Mobile-Assisted Language Learning; grammar; ESL; English as a second language; EFL; English as a foreign language; language learning; student attitude; student perceptions; student thoughts; student beliefs;

    Sammanfattning : The purpose of this paper was to explore how grammar learning in the English as a second or foreign language classroom can be improved. Our aim was twofold: (1) to investigate the possible effect of implementing Mobile-Assisted Language Learning (MALL) on students’ grammar learning in the Swedish upper secondary level education, and (2) to find out what students’ attitudes are towards such an implementation and how it can impact student motivation. LÄS MER