Sökning: "engelska år 9"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden engelska år 9.
1. Medelhavskostintervention minskar graden av depression hos vuxna - En systematisk översikt
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicinSammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska översikt var att undersöka medelhavskostens påverkan på grad av depression hos vuxna personer med depression. Metod: Sökningar utfördes i databaserna PubMed och Scopus under mars 2023. LÄS MER
2. A Literature Review of buccally impacted permanent maxillary canines- Etiology, Characteristics, and Prevalence
Master-uppsats, Malmö universitet/Odontologiska fakulteten (OD)Sammanfattning : Objective: To conduct a literature review of published studies of buccally impacted maxillary canines, which presents the etiology, characteristics, and prevalence of these teeth. Material and method: The search covered three different electronic databases (PubMed, Scopus, and Cochrane Library). LÄS MER
3. It's storytime! : Elevperspektiv på att använda bilderböcker i engelskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Engelska som skolämne behöver bemöta eleverna på ett motiverande sätt och ha ett innehåll som främjar elevernas språkförmågor så att de kan bli trygga språkanvändare på engelska i framtiden. Forskning anser att läsning är en grundläggande nyckel för att skaffa ny kunskap. LÄS MER
4. Språkutvecklande arbetssätt på introduktionsprogrammet : Ämneslärarnas arbete för språkutvecklande arbetssätt i undervisningen
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : På introduktionsprogrammet går elever som är mellan 16-19 år gamla och som inte har bott i Sverige i mer än fyra år. Eleverna strävar efter att få betyg för åk. 9 i svenska som andraspråk, matematik och i engelska och i minst fem ämnen till. LÄS MER
5. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER