Sökning: "engelska årskurs 3"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden engelska årskurs 3.

  1. 1. Högläsning av bilderböcker i engelskundervisningen : En studie kring hur elevers ordförråd påverkas av högläsning av bilderböcker i ämnet engelska i årskurs 1.

    M1-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Chaszczynski; Rita Khawam; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv högläsning; högläsning; dialogisk högläsning; förskoleklass; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Under höstterminen 2023 genomförde vi en studie med elever i årskurs 1, med syftet att undersöka om högläsning av engelska bilderböcker kan bidra till utökning av elevers ordförråd i årskurserna F-3. Studiens mål var även att kartlägga elevernas reaktioner på högläsningen samt deras vana vid att lyssna till högläsning av engelsk barnlitteratur. LÄS MER

  2. 2. Elevers vilja att kommunicera på engelska : En studie om elevers vilja att kommunicera och lärares arbete för att motverka talängslan i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Liljeström; Jessica Edlund; [2023]
    Nyckelord :Foreign language anxiety FLA ; English; willingness to communicate WTC ; motivation; primary school; young learners; Talängslan; engelska; viljan att kommunicera; motivation; grundskolan; yngre elever;

    Sammanfattning : Det engelska språket har genom åren börjat undervisas i allt yngre åldrar i Sverige där muntlig produktion utgör en stor del av undervisningen. För många elever är detta kul och spännande men för vissa elever uppstår talängslan. Talängslan avser att känna oro och obehag inför att tala. LÄS MER

  3. 3. Förmågornas fördelning i engelska läroböcker för årskurs 3 : deras möjliggörande av språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Paulina Svanbäck; [2023]
    Nyckelord :engelskundervisning; hörförståelse; läromedelundersökning; läsförståelse; skrivutveckling; talutveckling.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att åskådliggöra hur de fyra förmågorna, skriva, höra, läsa och tala är fördeladei engelskläromedel för åk 3, men även hur utmanande uppgifterna är för eleverna. I enkvantitativ metod granskades läromedlen, Magic! 3, Join the quest 3, Champ 3 och LearnEnglish: Third book. LÄS MER

  4. 4. Bildstöd i svenskundervisningen – enbart inkluderande eller även språkutvecklande? Lågstadielärares syfte med sin användning av bildstöd i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Moa Marknell; Hanna Molin; [2023]
    Nyckelord :Universell Design för Lärande; UDL; kvalitativ studie; språkstödjande lärmiljö̈; språkutvecklande lärmiljö̈.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilket eller vilka syften lågstadielärare beskriver att de använder bildstöd i svenskundervisningen samt om de använder det som en inkluderande respektive språkutvecklande resurs. Litteratur och forskning framställer bildstöd som ett verktyg för att tydliggöra språk genom att erbjuda en visuell förståelse. LÄS MER

  5. 5. Stimulerar läromedel i engelska för årskurs 5 till språkinlärning? : En komparativ studie av textböcker och övningsböcker för årskurs 5, utifrån Krashens Theory of Second Language Acquisition.

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rojhat Aslan; Jonatan Isacsson; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Engelskundervisning; Läromedel; Krashen; Optimal input; Language Acquisition;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilket manöverutrymme läromedel i engelskundervisningen ger till språkförvärvande med fokus på Stephen Krashens hypotes om optimal språkstimulans. Tre forskningsfrågor undersöks:   1. Hur begripligt är språket i läromedel som används i engelskundervisning i svenska skolor idag? 2. LÄS MER