Sökning: "engelska och dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden engelska och dyslexi.

  1. 1. BRAVKOD för engelska : Vilken effekt har träning med BRAVKOD för engelska på avkodningsförmågan?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annelie Rydh Jaensson; Angelika Olsson; [2023]
    Nyckelord :Avkodning; BRAVKOD för engelska; Interventionsstudie; Läs- och skrivsvårigheter dyslexi; Response to Intervention; Single Subject Design.;

    Sammanfattning : Studien syftade till att bidra med kunskap kring hur materialet BRAVKOD för engelska påverkade avkodningsförmågan hos elever som uppvisade svårigheter i engelska och hade läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Studien genomfördes som en interventionsstudie i RtI-modellens lager 3. LÄS MER

  2. 2. Pedagogical Tools Available for the Development of Reading Skills in English as a Second Language (ESL) for Students with Dyslexia - A Literature Review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sebastian Lindgren; [2023]
    Nyckelord :dyslexia; reading skills; reading comprehension; literacy; pedagogical tools; English as a Second Language ESL ; English as a Foreign Language EFL ; upper secondary school.;

    Sammanfattning : Dyslexia is a widely known disorder that impairs the diagnosed students’ literacy in multiple ways. There is a lot of research done on how dyslexia hinders literacy skills in a person's first language; however, not as much research has been done on how the disorder affects the reading skills in English as a second language (ESL). LÄS MER

  3. 3. Engelska och dyslexi – en (o)möjlig kombination? : En retrospektiv studie om erfarenheter av andraspråkslärande i grundskolan hos elever med dyslexi.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristin Persson; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; second language learning; English; students’ experiences; special education; inclusive education; the life history approach; orthographic depth.; Dyslexi; andraspråkslärande; engelska; elevers erfarenheter; specialundervisning; inkluderande undervisning; livshistorier; ortografiskt djup.;

    Sammanfattning : Many people with dyslexia find second language learning difficult (Gallardo, et al., 2015; Csizér, et al., 2010; DiFino & Lombardino, 2004; Simon, 2000). LÄS MER

  4. 4. Aiding dyslexic students in the EFL classroom. : Tools and methods for helping upper secondary school students with dyslexia reach a passing grade.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Andreas Bragd; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; Special stipulations; Multi-sensory approach; Motivation and EFL teaching; : Dyslexi; Undantagsbestämmelsen; PYS-paragrafen; Multi-sensoriska tillvägagångsättet; Motivation och inlärning av Engelska.;

    Sammanfattning : Teachers with or without special training encounter dyslexic students daily. As such, these teachers need to have tools for these encounters. One hundred seventy-two teachers took part anonymously in an online survey. LÄS MER

  5. 5. Engelskundervisning och dyslexi : En studie i lärares uppfattning om att anpassa undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Björch; Karin Sagebro; [2019]
    Nyckelord :Engelska; dyslexi; motivation; repetition; kommunikation; läromedelsstyrt; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få mer kunskap om hur lärare i årskurs 4, 5 och 6 uppfattar att de har kunskap och möjlighet att undervisa så att elever med dyslexi får godtagbara kunskaper i engelska. För att ta reda på lärarnas uppfattningar genomfördes 11 semistrukturerade intervjuer i tre olika kommuner med lärare som undervisar i engelska i årskurserna 4, 5 eller 6. LÄS MER