Sökning: "engelska påverka svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden engelska påverka svenska.

  1. 1. Kan intag av brunalger sänka LDL-kolesterolet? En systematisk översiktsartikel om brunalgers effekt på LDL-kolesterol hos vuxna med dyslipidemi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Julia Gröning; Jessica Lindh; [2024-02-09]
    Nyckelord :Brown algae; seaweed; seaweed; macro algae; dyslipidemia; LDL cholesterol; Brunalger; tång; makroalger; dyslipidemi; LDL-kolesterol;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den systematiska översiktsartikeln var att undersöka det vetenskapliga underlaget kring huruvida ett intag av brunalger kan påverka LDL-kolesterol hos vuxna med dyslipidemi Metod: Litteraturinsamlingen gjordes genom sökningar i databaserna Scopus och PubMed fram till den 23 januari 2023. Sökningarna gjordes i block om tre där sökblock ett riktade sig mot alger, sökblock två mot dyslipidemi och sökblock tre mot RCT. LÄS MER

  2. 2. En kunskapsöversikt om hur utomhuspedagogik inom matematik kan bidra till ökad motivation hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Karlsson; Ellen Rickardsson; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; pedagogik; motivation; inomhuspedagogik; STEM; STEAM;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om utomhuspedagogik och dess påverkan på elevernas motivation inom skolan. Utomhuspedagogiken har ökat under det senaste decenniet men många lärare använder sig inte av denna undervisningsmetod. LÄS MER

  3. 3. Samverkan mellan hem och förskola förskollärares och utlandsfödda vårdnadshavares upplevelser av samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alana Neme; [2023]
    Nyckelord :samverkan; interkultyralitet i förskolan; utlandsfödda vårdnadshavare; kommunikation; språk; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit  att bidra med kunskap om vilken uppfattning förskollärare och  utlandsfödda vårdnadshavare har av samverkan och kommunikation mellan hem och förskola och vad enligt deras upplevelser, kan hindra eller främja ett gynnsamt samarbete och kommunikation med varandra. Studien utgår från följande frågor: Hur  upplever utlandsfödda vårdnadshavare och förskollärare samverkan och kommunikation mellan hem och förskola? Vad anser förskollärare främjar eller hindrar i deras samverkan och kommunikation med utlandsfödda vårdnadshavare? Vad anser utlandsfödda vårdnadshavare  främjar eller hindrar deras samverkan och kommunikation  med förskolan? För att få svar på dessa frågor har denna studie  genomförts via  kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tre utbildade förskollärare och  tre utlandsfödda vårdnadshavare. LÄS MER

  4. 4. Vad är inkludering för dig? : En kvalitativ studie om medarbetares upplevelser av inkludering och hur företag kan jobba med mångfalds- och inkluderingsfrågor

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emmy Berts; Nellie Örnberg; [2023]
    Nyckelord :Diversity; inclusion; inclusive organizational culture; industry; introduction; Industri; inkluderande organisationskultur; inkludering; introduktion; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med studien, som har genomförts på en enhet inom metallföretaget Boliden Mineral AB, var att undersöka hur medarbetare med olika utländska bakgrunder har upplevt sig bli inkluderade på arbetsplatsen. Tidigare forskning har visat att viktiga delar när det kommer till inkludering är bland annat klimatet på en arbetsplats, ledarskapet, organisationskulturen och vikten av att ha en mångfaldig arbetsplats. LÄS MER

  5. 5. Assessing EFL student writing in a Swedish context

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fredrik Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Assessment; summative assessment; validity; reliability; criterion-referenced grading system; equivalence; assessment criteria; Bedömning; summativ bedömning; validitet; reliabilitet; mål-relaterat betygsystem; likvärdighet; bedömningskriterier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the validity and reliability of summative assessment of EFL student writing in a Swedish context. Three teachers have assessed the same four student essays from the English 6 course in Swedish upper secondary school. LÄS MER