Sökning: "engelska rasism"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden engelska rasism.

  1. 1. Voices as Weapons : Incorporating The Hate U Give in the EFL classroom to discuss institutional racism, double-consciousness and the importance of minoritized voices

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Amy Roxburgh; [2020]
    Nyckelord :EFL; Upper Secondary school; Young Adult Literature; Angie Thomas; The Hate U Give; Critical Race Theory Pedagogy; Institutional Racism; Double-Consciousness; Minoritized Voices; Gymnasieskola; Engelska; Ungdomslitteratur; Angie Thomas; The Hate U Give; Critical Race Teori Pedagogik; Institutionell rasism; Dubbelmedvetenhet; Marginaliserade röster;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is two-fold. Firstly, the aim is to analyze the three aspects institutional racism, double-consciousness and importance of minoritized voices in Angie Thomas’ novel The Hate U Give in connection to the thesis’ theoretical framework, Critical Race Theory. LÄS MER

  2. 2. Sydafrika : En studie av två sydafrikanska skolors arbete mot rasism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Emma Süttenbach; [2008]
    Nyckelord :Sydafrika; skola; rasism;

    Sammanfattning : Examensarbete på lärarprogrammet av Emma Süttenbach, höstterminen 2007. Handledare: Susanne Hansson. ”Sydafrika – En studie av två sydafrikanska skolors arbete mot rasism” Uppsatsens syfte är att undersöka om två sydafrikanska skolor arbetar mot rasism. För att svara på syftet har en forskningsfråga skapats: 1. LÄS MER

  3. 3. Interkulturellt synsätt i konflikt med konstruktionen av "De andra" : En textanalys av läroböcker i engelska för gymnasiet utgivna i Sverige under åren 1995-2003

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Ann-Jeanett Stål; [2005]
    Nyckelord :Interkulturalitet; interkulturellt synsätt; Edward Said; postkolonialism; läromedelsanalys; engelska läromedel; de andra;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom textanalys granska ett antal läroböcker i Engelska A för gymnasiet, utgivna i Sverige under tiden 1995-2003, för att därigenom utforska i vilken mån ett interkulturellt synsätt kommer till uttryck i dessa läroböcker. Slutsatserna som dras utifrån studien visar att ett interkulturellt synsätt betonar ett dynamiskt möte, där mötet leder till en djupare förståelse av sig själv och andra. LÄS MER