Sökning: "engelska skolsystemet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden engelska skolsystemet.

  1. 1. Ambitious minds, unique challenges : En djupdykning i lärarnas värld – En kvalitativ studie om att navigera utmaningar och motivation hos högpresterande elever i engelska på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Loubna Kannanni; [2024]
    Nyckelord :Högpresterande elever; engelska; alternativa undervisningsmetoder; motivation; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Uppmaningen här understryker vikten av att rättvist beakta de individuella behoven och förutsättningarna för elever i svenska skolor, i enlighet med (Lgr 11). Det innebär att högpresterande elever har rätt till en utbildning som är skräddarsydd efter deras kapacitet. LÄS MER

  2. 2. The Potential of The Witcher : In an interdisciplinary work between Religious studies and English

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Isabel Cardin; [2023]
    Nyckelord :Fantasy; fundamental values; ethical issues; Christianity; Hinduism; Religious studies; English studies; interdisciplinary work; Fantasy; värdegrunden; etiska problem; kristendomen; hinduismen; Religionskunskap; Engelskaundervisning; ämnesövergripande arbete;

    Sammanfattning : This essay examines if The Witcher: The Last Wish can be used as a pedagogical tool for interdisciplinary literary seminars about current issues and events in students’ daily lives and society between the Swedish upper secondary school courses English and Religious studies. Additionally, the study investigates if literary seminars about how The Witcher: The Last Wish can broaden the students’ understanding of religious practices in daily lives and what effect their religion has on their relation to ethical and existential issues. LÄS MER

  3. 3. ”Svenska den är jättesvår, men jag gillar, jag försöker” : Hur elever på Språkintroduktionsprogrammet upplever sin språkliga repertoar

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Susanne Bragard; [2021]
    Nyckelord :Språkintroduktion; språklig repertoar; språkporträtt;

    Sammanfattning : Ungdomar som kommit till Sverige i senare skolår och inte är behöriga för nationellaprogram på gymnasiet kan gå på Språkintroduktion för att lära sig svenska och att tasig vidare i det svenska skolsystemet. För att undersöka hur elever på Språkintroduktionser på språk och för att försöka förstå världen utifrån deras perspektiv anläggs enfenomenologisk ansats med biografisk metod. LÄS MER

  4. 4. Lingvistisk osäkerhet hos svenska grundskollärare : En kvalitativ studie om lärares upplevelse av och inställning till det engelska språket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Johanna Edin; [2019]
    Nyckelord :Self-Efficacy lingvistisk osäkerhet svenska grundskollärare engelska; Self-efficacy; lingvistisk osäkerhet; svenska grundskollärare; engelska; engelskundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to research Swedish primary school teachers' experiences and attitudes towards the English language in general as well as the school subject. To answer the research purpose, four research questions were constructed: What is the teachers’ view on the English language? What is the best way to learn English according to the teachers? How do the teachers think that the teaching in English should look like? Do the teachers feel that they are affected by their own attitude towards English? To answer the study's research questions, a qualitative research method was used in the form of interviews. LÄS MER

  5. 5. The Poet as Hero : A Study of the Clash Between the Hero and the First World War in British Trench Poetry, and Its Use in the Swedish School System Within the Subject of English.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Carl Olsson; [2018]
    Nyckelord :The Great War; The First World War; First World War Poetry; The hero in the First World War; Siegfried Sassoon; Wilfred Owen; Rupert Brooke; Trench Poetry; Poetry; First World War poetry in the Swedish education system; Heroes; Heroism; The hero in poetry; The hero as weapon; New Historicism; Critical Literature Pedagogy.;

    Sammanfattning : This thesis studies the clash between the hero and the First World War in the works of Rupert Brooke, Siegfried Sassoon and Wilfred Owen. It explores the impact on their poetry and attitude towards the concept of the hero as it applied to them as people and poets. LÄS MER