Sökning: "engelska som främmande språk"

Visar resultat 6 - 10 av 94 uppsatser innehållade orden engelska som främmande språk.

  1. 6. The Revision of the Grading Criteria for English in Swedish Upper Secondary School in 2021 : A qualitative document study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Mathilda Asker Kling; [2023]
    Nyckelord :grading criteria; assessment; English as a FL; curriculum for upper secondary school 2011 revised 2021 ; syllabus; betygskriterier; bedömning; engelska som främmande språk; gymnasieskolans läroplan Gy11 reviderad 2021 ; kursplan;

    Sammanfattning : This document study aims to facilitate an understanding of the differences between the grading criteria for English 5, 6, and 7 (in Swedish upper secondary school) before 2021 and after. It also aims to facilitate an awareness of reactions to the changes among actors within the educational system. LÄS MER

  2. 7. De tysta eleverna : att undervisa elever med talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Nina Rask; [2023]
    Nyckelord :foreign language anxiety; mute English learners; engelska; främmande språk; muntlig förmåga;

    Sammanfattning : Den här examensuppsatsen tar upp problemet med elever som upplever ängslan att tala ett främmande språk, i detta fall engelska, så kallat foreign language anxiety (FLA). Syftet är ökad kunskap om vad som orsakar FLA, vilka konsekvenser det medför och hur dessa kan hanteras i klassrumsmiljö. LÄS MER

  3. 8. Att högläsa eller inte högläsa, det är frågan : En kvalitativ studie av några lärares och elevers attityder till högläsning av barnlitteratur under engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Zilan Alalgöz; Emma Eriksson; [2023]
    Nyckelord :högläsning på engelska; engelska som främmande språk; lågstadiet; språkutveckling; barnlitteratur; intervjustudie; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur det ser ut med högläsning ur engelsk barnlitteratur på lågstadiet, både hur och i vilken utsträckning lärare använder sig av det, vilken påverkan de ser att det har på språkutvecklingen samt hur det tas emot av elever. Studien använder sig av en metodkombination med intervjuer av lärare och ett högläsningsexperiment med efterföljande elevenkäter för att få elevernas synvinkel. LÄS MER

  4. 9. Teachers’ Use of Literature to Develop Language Proficiency in EFL Classrooms

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arijanit Ramadani; Arianit Duraku; [2023]
    Nyckelord :EFL; youth literature; language development; language proficiency.;

    Sammanfattning : Research shows that the inclusion of youth literature in lower secondary schools has several advantages, including improvement of language proficiency development. For this reason the Swedish lower secondary school curriculum endorses the use of literature in language classes. LÄS MER

  5. 10. Students' Perceived Challenges regarding Peer Feedback in EFL Writing : A qualitative study of upper secondary students' perspective in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Jasmin Mourad; Susan Doyle; [2023]
    Nyckelord :Peer feedback; EFL writing; English language proficiency; students emotions; upper secondary school;

    Sammanfattning : Although the benefits of peer feedback have been widely studied in the EFL classroom, fewer studies have focused on the perceived challenges of giving and receiving peer feedback from the perspective of upper secondary students in Sweden. Therefore, the aim of this qualitative study is to increase teachers’ knowledge of the challenges surrounding peer feedback for EFL writing as voiced by students. LÄS MER