Sökning: "engelska svensk kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden engelska svensk kultur.

  1. 1. Teachers’ Perceptions of Written Corrective Feedback in the English L2 Classroom in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Fabian Melkersson; Nils Annertz; [2022]
    Nyckelord :written corrective feedback; learner motivation; learner emotions; implementation of feedback; L2 English; teacher beliefs; learner reception;

    Sammanfattning : Providing feedback on learners’ written production is an integral part of English as a second language (L2) teaching, and it is thus important that teachers know when and how to apply such feedback, and how it affects learners. In the current study, we use a semi-structured interview design focusing on the concepts of implementation, motivation and emotion to explore teacher beliefs regarding the usefulness and reception of written corrective feedback (WCF) in a Swedish, lower-secondary L2 English teaching context. LÄS MER

  2. 2. Inlärning av svenska som andraspråk och dess koppling till tidigare språkbakgrund

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Larsson; [2022]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; svenska som andraspråk; språkbakgrund; modersmålets effekter på andraspråksinlärningen;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på hur andraspråkarens språkbakgrund kan påverka inlärningen av svenska, samt att ta reda på om förkunskaper i engelska eller inte kan påverka inlärningsprocessen av svenska. Det hölls 5 intervjuer och totalt 7 individer deltog. Dessa deltagare hade varierande språkbakgrunder. LÄS MER

  3. 3. Musikinslag på engelsklektioner : En jämförande studie av två olika undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simon McGinley; [2020]
    Nyckelord :Årskurs 3; engelska; språkinlärning; musik och språk;

    Sammanfattning : I denna studie jämförs två olika metoder för lärande i engelska, en mer traditionell metod baserad på upprepning och en annan metod som inbegriper sång och musik som ett verktyg för lärande. Studien genomfördes i en svensk kommunal skola med en grupp elever i årskurs 3. LÄS MER

  4. 4. Lika förutsättningar, olika förhållningssätt? : En studie om hur styrdokument, pedagogisk grundsyn och kultur påverkar förskollärares förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Pernilla Harrysson; Sofie Johansson; [2018]
    Nyckelord :Svensk läroplan för förskola; Early childhood curriculum; Ramfaktorperspektiv; Frameperspektiv; Pedagogisk grundsyn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka förståelsen för olika förskollärares förhållningssätt, i relation till styrdokument, pedagogisk grundsyn och kultur. Under våren 2017 gjorde vi vår verksamhetsförlagda utbildning på en skandinavisk skola där det arbetade både svenska och engelska förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Nyfiken på engelska ord genom barnlitteratur : Hur högläsning av engelsk barnlitteratur  påverkar elevers inställning till - och deras ordförråd i - det engelska språket

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Blomberg; Linnéa Wallström; [2017]
    Nyckelord :English teaching in Sweden; linguistic self-confidence; English children´s literature; reading aloud; linguistic strategies; engelskundervisning i Sverige; språkligt självförtroende; engelsk barnlitteratur; högläsning; språkliga strategier;

    Sammanfattning : Hösten 2016 genomförde vi en studie i en svensk grundskola i en årskurs 2 med syfte att kartlägga några elevers inställning till att lära sig det engelska språket och hur den inställningen påverkades av högläsning av engelsk barnlitteratur. Syftet var också att kartlägga om högläsning påverkade elevernas passiva ordförråd samt om eleverna använde någon form av språklig strategi vid mötet av okända ord under högläsningen. LÄS MER