Sökning: "engelskan"

Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade ordet engelskan.

  1. 1. Muren mellan skolan och fritidens engelska : Hur inkluderas extramural engelska i skolans engelskundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatlind Berisha; [2024]
    Nyckelord :Extramural engelska; engelskundervisning; fritidsengelska och undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : This study explores the integration of extramural English in school teaching of English and use among students outside the classroom. With the growing exposure to English through digital media, a new concept of "prosumer" is being created, a role that students increasingly fulfill where they are active both as consumers and producers. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg och undervisningsmetoder i grundskolans EFL-undervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Adam Mannai; Alex Kindberg; [2024]
    Nyckelord :Undervisning; digitala verktyg; engelska; andraspråksundervisning.;

    Sammanfattning : Engelskan spelar en central roll i dagens samhälle, och som en konsekvens av digitaliseringens framgång under början av 1970-talet stöter vi dagligen på det engelska språket. Barn och ungdomar utsätts också för betydande mängder engelska under sin fritid, främst genom datorspel och sociala medier. LÄS MER

  3. 3. Bedömning i engelska : bedömningskvalité och tidsutmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Larsson; Carl Nylander; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; undervisningstid; feedback; timplan; engelskämnet;

    Sammanfattning : Lärare har ansvar för elevernas progression i utvecklingen och genom ständig bedömning av elevernas kunskaper anpassas undervisningen. Bedömning som är av kvalité är tidskrävande och tidsbrist är ett återkommande hinder inom läraryrket. Utöver tid för lektioner krävs det tid till att planera, förbereda och bedöma. LÄS MER

  4. 4. Lånord är cringe : – en kvalitativ undersökning om attityder gentemot engelska i svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :My Fröberg; [2023]
    Nyckelord :Språkattityder; engelska i svenska; lånord; panelundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de attityder som finns till engelskans närvaro i svenska språket, det vill säga hur människor upplever engelska språket samt hur dessa attityder skiljer sig mellan åldersgrupper. De frågor som ställs är: hur upplevs konkreta exempel på engelskans närvaro i svenskan? Vilka attityder kan identifieras gentemot engelskans närvaro i svenskan? Upplevs engelskans närvaro i Sverige som ett hot mot svenskan? Samt går det att identifiera några skillnader mellan olika åldersgrupper för fråga 1–3? Om så är fallet, vilka är dessa skillnader? Den metod som används är panelsamtal med tre grupper à tre personer som diskuterar ämnet i relation till en uppsättning stimuli. LÄS MER

  5. 5. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER