Sökning: "engelskundervisning på gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden engelskundervisning på gymnasiet.

  1. 1. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER

  2. 2. Serier som visuellt stöd i Bild och Engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Borglin; [2018]
    Nyckelord :serier; bildundervisning; engelskundervisning; interkulturellt perspektiv; högstadie; gymnasium;

    Sammanfattning : I följande litteraturöversikt fördjupar jag mig i användning av serier som visuellt stöd inom undervisning i Bild och Engelska på högstadiet samt på Gymnasieskolan. Detta är även ett gestaltande arbete, då delar av inledning, bakgrund, resultat och avslutande reflektion presenteras i serieformat. LÄS MER

  3. 3. Språkanvändning inom andraspråksinlärning : En kartläggning av lärares och elevers attityder till modersmålets och målspråkets roll  i engelskundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stephanie Shenton; Frigerio Maria; [2013]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; andraspråksundervisning; enkätundersökning; gymnasiet; engelska; svenska; modersmål;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att kartlägga attityder och åsikter kring användningen av svenska och engelska inom engelsksundervisningen på gymnasiet. Studien bestod av två delstudier; en vars syfte var att redogöra för lärarnas åsikter och attityder till undervisningsspråket i engelskundervisningen, deras användning av svenska och engelska under engelsklektionerna samt hur de tolkade läroplanens direktiv om språkbruket. LÄS MER

  4. 4. Harry Potter i engelskundervisningen : En undersökning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Medin; Ingeborg Dahlqvist; [2011]
    Nyckelord :Harry Potter; engelskämnet; gymnasiet; intervjustudie; didaktisk läsning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Detta arbete består av en tvådelad studie. Vi har dels tagit reda på huruvida lärare använder sig av Harry Potter-böckerna i engelskundervisningen på gymnasiet, dels gestaltat lärarinformanternas uppfattningar angående användandet av Harry Potter-böckerna i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. "Eleverna tycker att det är roligt" : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om IKT och varför man väljer att använda, respektive inte använda IKT i engelskundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elizabeth Catalán-Morseby; [2011]
    Nyckelord :engelskundervisning; gymnasiet; IT; IKT; postmodernt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; lärarroll; lärares arbetssituation;

    Sammanfattning : Denna studie har utgått från kvalitativa intervjuer med sju lärare från Kalmar län för att kartlägga lärarnas upplevelser och erfarenheter av IKT i engelskkundervisningen på gymnasiet. Det var undersökningens syfte att ta reda på varför lärarna väljer, respektive inte väljer att använda IKT i engelskundervisningen för att belysa lärarnas ställningstaganden ur både ett postmodernt och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER