Sökning: "engineering in preschool"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden engineering in preschool.

  1. 11. ”Vi kan inte kunna allt, det måste vi inte utan vi ska ju lära tillsammans med barnen i många lägen” : En kvalitativ studie om dynamiken mellan utbildning och praktisk verklighet kring teknik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sara Tönsberg; [2018]
    Nyckelord :Preschool teachers; perceptions; preschools; engineering; technology teaching; construction; everyday technology; Förskollärares uppfattningar; förskola; teknik; teknikundervisning; bygg och konstruktion; vardagsteknik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare utbildade på den nya förskollärarutbildningen ser på dynamiken mellan utbildning och praktisk verklighet och se vilka förutsättningar de får för att undervisa i teknik som ämnesområde. Studiens frågeställningar är följande: Hur definieras teknik och teknikundervisning i förskolan av nyutbildade förskollärare? Vilka förutsättningar anser nyutbildade förskollärarna att det finns för att arbeta med teknik i förskolan? Studien är utförd med kvalitativa intervjuer tillsammans med fyra förskollärare och en fenomenografisk analysmodell har hjälpt till med bearbetningen av insamlad data under intervjuerna. LÄS MER

  2. 12. Utvärdering av energianvändning och innemiljö efter 5 års drift i en förskola byggd efter passivhusteknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringslära

    Författare :Arber Dervishi; Mohammad Sadi; [2015]
    Nyckelord :Passivhus; förskola; installationsteknik; solceller; solenergi; IDA-ICE; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Prästgårdsängens förskola i Kungsbacka byggdes år 2008 med passivhusteknik. På förskolan går barn i åldrarna mellan 1-3 och 4-5 år, där många aktiviteter bedrivs både utomhus och inomhus. Detta leder till att det blir mycket rörelse mellan inne och utemiljö. LÄS MER

  3. 13. Enkla kemiska processer inom förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar och tankar om läroplansmålet enkla kemiska processer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Josefine Nordmark; [2015]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; enkla kemiska processer; natirvetenskap; läroplan;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate preschool teacher’s perceptions about the curriculum goal concerning simple chemical processes. The result was based on narratives received by a qualitative study and semi-structured interviews of six preschool teachers. LÄS MER

  4. 14. FLEXIBLA BYGGNADER : Utformning av en förskola med en möjlig verksamhetsändring för framtida behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Byggteknik

    Författare :Caroline Abrahamsson; Johanna Waltersson; [2014]
    Nyckelord :Flexibility; preschool; retirement home; local programs; long-term planning; Flexibilitet; förskola; äldreboende; lokalprogram; långsiktig projektering planering;

    Sammanfattning : För att uppnå ett långsiktigt hållbart samhälle ställs idag höga krav på en miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling. Samhällets expansion i form av nybyggnation är en stor del i detta. Genom att planera och bygga mer långsiktigt hållbara byggnader så kan dessa krav uppfyllas. LÄS MER

  5. 15. Combining Inclusion and Individually Adaptive Learning in an Educational Game for Preschool Children

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för designvetenskaper; Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

    Författare :Marcus Malmberg; [2014]
    Nyckelord :Educational game; Learning by Teaching; Inclusion; Adaptive Learning; Technology and Engineering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Digital educational games have been around for a long time and have shown to be pedagogically valuable. Unfortunately most games do not utilize technology to the extent that is possible. Not the least this applies to mathematical educational games for younger children. LÄS MER