Sökning: "englund tomas"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden englund tomas.

  1. 1. Enade de stå? : om utbildningspolitiska diskurser i riksdagspartiernas valprogram mellan 1998-2018

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johan Vesterlund; [2019]
    Nyckelord :Politics; electoral programs; discourse analysis; late modernity; purpose of education; school; education; Swedish politics; ideology; purposes; measurement; nostalgia; freedom; market; Politik; valprogram; diskursanalys; senmodernitet; syften med utbildning; skola; utbildning; svensk politik; ideologi; syften; mätning; nostalgi; frihet; marknad;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker de svenska riksdagspartiernas valprogram för att analysera de diskursiva uttrycken gällande utbildningspolitik med särskilt fokus på skolans syften. Uppsatsens utgångspunkt är att samhället befinner sig i en tid som kan benämnas som ett senmodernt samhälle, varvid den inriktar sig på valprogram för tiden 1998-2018. LÄS MER

  2. 2. Medborgarfostran. - Fem perspektiv på skolans medborgarfostrande roll

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hanna Håkansson; Daniel Jonsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractDiskussionen om skolans medborgarfostrande funktion har pågått sedan antikens dagar menhamnar trots det ofta i skymundan. Syftet med föreliggande uppsats är att öka förståelsen fördiskussionen genom att granska fem tongivande bidrag. LÄS MER

  3. 3. Skolan en demokratisk arena? : En kvalitativ undersökning av hur demokratiska förmågor får ta plats i SO-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sarah Silfver; [2016]
    Nyckelord :Democracy; participate democracy; deliberative democracy; social Education; Demokrati; Deltagardemokrati; deliberativ demokrati; samhällsdidaktik;

    Sammanfattning : The aim of this study is tos to make visible if and how teachers integrate democratic abilities in social studies education. I also want to examine what teachers experience enable or hinder the teaching of democratic abilities. LÄS MER

  4. 4. Utbildningsfilosofi i läroplan och kursplan : En textanalys av Lgy 70, Lpf 94 och Gy 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Patrik Lundholm; [2016]
    Nyckelord :Textanalys; läroplan; samhällskunskap; utbildningsfilosofi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to categorize what philosophical thoughts about knowledge and learning that have affected the general curriculum and the syllabus for political science in the swedish educational system, from 1970 up to 2011. The study utilizes the theories of Tomas Englund regarding perennialism, essentialism, progressivism and reconstructivism and the theories of Geir Biesta about socialisation, qualification and subjectification. LÄS MER

  5. 5. Belöningssystem och dess inverkan på motivation och målkongruens : en kvalitativ fallstudie på Tele2 i Kista, Stockholm

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Oscar Englund; Markus Jonsson; Tomas Sundblom; [2015]
    Nyckelord :motivation; belöningssystem; provisionsbaserat belöningssystem; monetär belöning; icke-monetär belöning; målkongruens;

    Sammanfattning : Företagens prestation styrs i hög grad av medarbetarnas prestation vilket innebär att motiverade och tillfredsställda medarbetare är grunden för ett välmående företag. Belöningssystem är ett verktyg företag kan använda sig av då de vill motivera sina medarbetare till att arbeta mot önskad målsättning. LÄS MER