Sökning: "enkät översättning"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden enkät översättning.

  1. 1. Storstadsregionernas social- och arbetsmarknadsförvaltningars tankar inom organisationsteoretiska frågor i förvaltningen : en skandinavisk institutionell analys

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Carolina Gadderus Blom; Amanda Gelotte; [2024]
    Nyckelord :Scandinavian institutional theory; isomorphism; mimetic isomorphism; forced isomorphism; normative isomorphism; decoupling; sense-making; translation; idea diffusion; organizational change; Skandinavisk institutionell teori; isomorfism; mimetisk isomorfism; tvångsisomorfism; normativ isomorfism; löskoppling; meningsskapande; översättning; idéspridning; organisationsförändring;

    Sammanfattning : This study aims to explore the perspectives of the metropolitan regions’ social and/respective labor market administrations within organizational theoretical issues throughout a Scandinavian institutional analysis.  The study has been conducted with a triangulation method, which combines both qualitative and quantitative methods to increase the study's validity. LÄS MER

  2. 2. Transcreation in Translation : A study of the use and importance of transcreation in the Swedish translations of English marketing slogans

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Linnéa Nyberg; [2023]
    Nyckelord :Translation; translation studies; transcreation; English to Swedish; translation strategies; text functions; questionnaire; text analysis; Översättning; översättningsvetenskap; transkreation; engelska till svenska; översättningsstrategier; textfunktioner; enkät; textanalys;

    Sammanfattning : This thesis explores the importance of transcreation in the translation of marketing slogans and how experience is pivotal when translating. The overall aim is to offer an insight into how professional and non-professional translators tackle translation problems in the form of rhetorical devices common to marketing language. LÄS MER

  3. 3. Användarupplevelser av affärssystem: Inlärningsmetodens påverkan på de åsikter som slutanvändare bildar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Sara Emnegard; Malin Emtö; [2023]
    Nyckelord :Användarupplevelse; användarutbildning; affärssystem; användarmanual; EPC;

    Sammanfattning : Införskaffning av affärssystem är en komplex process där nära hälften av samtliga implementeringsprojekt misslyckas. Forskning har visat att en av huvudorsakerna till att postimplementationsfasen av ett affärssystemimplementeringsprojekt misslyckas beror på att systemet inte accepteras av slutanvändarna och den främsta orsaken till detta menar vissa är ett underutnyttjande av systemet till följd av otillräcklig användarutbildning. LÄS MER

  4. 4. Dramaturgi i ljudanläggning : En undersökning om övergångar mellan musik och ljudlandskap i Action/Äventyrsspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ludvig Berggren; [2022]
    Nyckelord :Dataspelsmusik; tystnad tysthet; effekt. soundscape =ljudlandskap ambiance ;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur övergångar mellan miljöljud och musik påverkar spelupplevelsen i dataspel. Studien avgränsar till specifikt utforskande av äventyrsspel. I denna studie används termen soundscape som en översättning av ljudlandskap. LÄS MER

  5. 5. Att lära sig att lära in

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Daniel Wendel; [2022]
    Nyckelord :Nyckelord: Inlärningsstrategier; svenska som andraspråk; sfi; studiebakgrund; ordinlärning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka hur inlärningsstrategier används av sfi-elever och huruvida strategierna skiljer sig åt mellan grupper med olika studiebakgrund. Data samlades in med en kvantitativ enkät som syftade till att elever på sfi gav deras syn på olika påståenden kring sin egen inlärning och hur troligt det är att de skulle använda sig av vissa strategier. LÄS MER