Sökning: "enkät kvalitativ förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden enkät kvalitativ förskola.

  1. 1. Hur har matematiklyftet påverkar verksamma förskolepedagogers självförmåga och kunskaper beträffande matematikundervisning? : En kvalitativ studie om matematiklyftets olika inverkan på verksamma pedagoger inom den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Bagge; Matilda Helmersson; [2023]
    Nyckelord :Matematiklyftet; Kompetensutveckling; Matematikundervisning; Självförmåga; Self-efficacy; Didaktiskt självförtroende; Förskola; Förskolepedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en bild över hur matematiklyftet har påverkat verksamma förskolepedagoger i Sverige. Metoden som nyttjats är en kvalitativ enkät, med kvantitativa inslag. Enkäten har publicerats i ett flertal olika förskolefora samt mejlats ut till rektorer i Sörmland. LÄS MER

  2. 2. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Vi måste guida barnen mot lärande och vara närvarande : En enkätstudie om språkfrämjande lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Kjärrman; Sara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; pedagogue; learning environment; language development; the present pedagogue; Förskola; förskollärare; pedagog; lärmiljö; språkutveckling; den närvarande pedagogen;

    Sammanfattning : : Lärmiljöer, språkutveckling och den närvarande pedagogen är något som ofta går hand i hand, visar flera studier. Genom att ta vara på barns intressen i skapandet av lärmiljöer och sedan förtydliga dessa med språkfrämjande material utmanas och utvecklas barnens språkliga lärande. LÄS MER

  4. 4. Barns delaktighet och inflytande : “Jag försöker säga ja till allt som jag kan eftersom ordet nej begränsar barnen”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Blidevik; Mikaela Pilbrand; [2023]
    Nyckelord :Inflytande; Delaktighet; Utbildning; Demokrati; Förskola; Möjligheter; Utmaningar; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Begreppen delaktighet och inflytande är en central del i förskolans utbildning och grundar sig i förskolans styrdokument Läroplanen för förskolan (Lpfö, 2018), Barnkonventionen (2009) och Skollagen (SFS 2010:800). Begreppen delaktighet och inflytande är sammanlänkade med varandra men har olika innebörder vilket är viktigt som pedagog att vara medveten om. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares beskrivningar om konflikter i arbetslag : En studie om förståelse och hantering av konflikter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Isabell Nordlin; [2023]
    Nyckelord :Work teams; children s educational environment; preschool teacher; preschool; conflict management; Arbetslag; barnens utbildningsmiljö; förskollärare; förskola; konflikthanterin;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute with increased understanding of conflicts in the work team based on the preschool teachers' descriptions. In the study, the preschool teachers' own descriptions are presented through experiences regarding conflicts in the work team. LÄS MER