Sökning: "enkät ledarskap hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden enkät ledarskap hälsa.

  1. 1. Är en god relation till chefen en lag i laget? : Räddningstjänstpersonal besvarar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Joakim Hällnäs; Jonathan Thiede; [2023]
    Nyckelord :Leader member exchange; Collective efficacy; Firefighters; Leadership; Teamwork;

    Sammanfattning : Individfokuserad forskning tyder på att Leader member exchange (LMX) är en prediktor för ökad self-efficacy medan gruppfokuserad forskning visar ett positivt samband mellan LMX och virtuell collective efficacy. Räddningstjänstpersonals unika arbetsform och relation mynnade ut i intresse att undersöka hur mycket av den totala variationen i  Collective efficacy (CE) som kan förklaras av LMX respektive sju bakgrundsvariabler. LÄS MER

  2. 2. Jämlik ögonsjukvård genom co-production : Förbättringsarbete i samarbete med Synskadades Riksförbund med fokus på tillgänglighet och bemötande, samt en intervjustudie om personalens erfarenhet av co-production

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

    Författare :Muqaddas Manto; [2022]
    Nyckelord :Keywords: co-design; equity; health care; VGR; visual impairment; co-production; accessibilty; co-design; jämlikhet; sjukvård; synskada; VGR; samskapa; co-production; tillgänglighet; bemötande;

    Sammanfattning : Sjukvården ska vara jämlik för alla patienter, men rapport från Socialstyrelsen visar att det finns brister i den svenska sjukvården. Ögonsjukvården på ett av Sveriges större sjukhus fick under sommaren 2021 in synpunkter gällande bristande tillgänglighet och bemötande. LÄS MER

  3. 3. En kvantitativ studie om hur kommunanställdas inställning till distansarbete påverkar deras organisationsidentitet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Caroline Wiklund; Mattias Ström; [2022]
    Nyckelord :Organizational identification; Teleworking; Transformational leadership; Psychological isolation; Psychological empowerment; Organisationsidentitet; Distansarbete; Transformativt ledarskap; Psykologisk isolering; Psykologiskt bemyndigande;

    Sammanfattning : Under coronapandemin har distansarbete blivit ett vanligt förekommande arbetssätt och är, som det verkar, här för att stanna. Tidigare forskning på området belyser fördelar som tidsbesparing och mer flexibilitet men distansarbete är inte helt fritt från utmaningar då det bland annat sätter prov på anställdas organisationsidentitet (OI). LÄS MER

  4. 4. Trefaldig symbios: Teknologi, Organisation & Covid-19. : En deduktiv studie som undersöker resultatet av en accelererad digital transformering.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Kim Anderberg; [2021]
    Nyckelord :Digital transformation; T-O-E; digital organization culture; smart leadership; TAM; UTAUT; strategy; Covid-19.; Digital transformering; T-O-E; digital organisationskultur; smart ledarskap; TAM; UTAUT; strategi; Covid-19.;

    Sammanfattning : Organizations that adopt digital innovations are facing a digital transformation, which can cause complications if not implemented in a systematic and methodical way. Due to Covid-19 organizations have had to adapt their work structure to enable personal to work from home to ensure the health of staff and customers. LÄS MER

  5. 5. Vidta åtgärder för att få igång förbättringsprocessen! : En fallstudie av medarbetares upplevelser och erfarenheter av att tillämpa ett ledningssystem för systematiskt förbättringsarbete inom personlig assistans.

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

    Författare :Sofie Semb; [2020]
    Nyckelord :Participation; Motivation; Learning; Quality developer; Facilitator; Delaktighet; Motivation; Lärande; Kvalitetsutvecklare; Facilitator;

    Sammanfattning : Bakgrund: Verksamheter inom vård och omsorg är skyldiga att bedriva systematiskt förbättringsarbete. Kunder och medarbetare involveras inte i tillräcklig utsträckning och avvikelser återkommer, vilket tyder på en avsaknad av lärande i verksamheten. LÄS MER