Sökning: "enkät om fördomar"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden enkät om fördomar.

  1. 1. Framingeffekter och bias i brottsbedömningar: en vinjettstudie om hur positiv och negativ framing påverkar bedömning av skuld

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Beatrice Johansson; Olivia Hjelte; Astrid Nilsson; [2023]
    Nyckelord :framingeffekter; ideala offer; kognitiva bias; könsbias; framing effects; ideal victims; cognitive biases; gender biases; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study has the purpose to investigate how individuals’ perception of crime, victimhood and guilt is influenced by framing effects and cognitive bias. The paper set out to evaluate these effects through the theories of ideal victims, victim blaming and just world theory. LÄS MER

  2. 2. Perception of variety in forests in relation to reducing polygon count : Exploring human perception in computer graphics and computer graphics education

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Amani Najimudeen; [2023]
    Nyckelord :aggregates; perception; forests; computer graphics education; aggregat; mänsklig uppfattning; skogar; datorgrafikundervisning;

    Sammanfattning : By taking human perception into account in computer graphics, time and processing power may be utilised more efficiently when modelling and rendering scenes. Exploring possibilities for reducing the complexity of forest scenes is particularly interesting because of the geometric complexity of trees, the effects of which are compounded by dense, large-scale forests. LÄS MER

  3. 3. Investigating Consumer Perception and Speculative AI Labels for Creative AI Usage In Media

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Aswath Sivakumaran; [2023]
    Nyckelord :Creative AI; Speculative Design Thinking; Consumer Perception; Consumer Choice; Consumer Labeling; Near-future Speculation; Kreativ AI; Spekulativt Designtänkande; Konsumentuppfattning; Konsumentval; Konsumentmärkning; Spekulation om nära framtiden;

    Sammanfattning : The growing importance of Creative AI and its uncertain impact on people necessitates more research. Current studies mainly focus on technical aspects, neglecting consumer perspectives. LÄS MER

  4. 4. Karaktärsdesign och fördom : Likheter mellan fysionomikens fördomar och hur karaktärer designas för att förmedla personlighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mio Amanda Jernström; [2022]
    Nyckelord :Fysionomik; karaktär; karaktärsdesign; utseende; stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om likheter som finns mellan metoder som används inom karaktärsdesign för att förmedla personlighet och fysionomikens metoder. Syftet är att undersöka hur karaktärsdesign kan användas för att förmedla fördomar samt vilka åsikter det finns gällande hur en karaktärsdesignare bör förhålla sig till etiska aspekter inom designarbetet. LÄS MER

  5. 5. De vet inte hur bra det är att bo här : Konflikten mellan en kommuns anpassnings- och utvecklingsstrategier

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sara Gilleby; Rydahl Hansson Kristin; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett flertal av Sveriges kommuner har haft en befolkningsminskning i upp till 40 år. Trots detta är normen för Sveriges kommuner att sträva efter tillväxt, vilket inte är möjligt för alla. Det finns delade åsikter kring hur befolkningsminskning ska hanteras. LÄS MER