Sökning: "enkät socialpsykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden enkät socialpsykologi.

  1. 1. Om jag inte fått dansa, vem hade jag varit då? : en studie om dans och självkänsla

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anders Frisk; [2014]
    Nyckelord :Dance; Self-esteem; Self-confidence; Self-image; Upper Secondary School – Dance programme; Phenomenology; Merleau-Ponty; Dans; Självkänsla; Självförtroende; Självbild; Gymnasium - Estetiska programmet – Dans; Fenomenologi; Merleau-Ponty;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att ta reda på om elever som gått igenom gymnasiets estetiska dansprogram upplever att de genom dansen utvecklat/stärkt olika psykosociala förmågor samt fysiska kapaciteter. De frågeställningar studien utgick ifrån är: Uppger eleverna att dans som uttrycksform stärker självkänsla, självförtroende och självmedvetenhet? Uppger eleverna att dans som uttrycksform stärker kroppskontroll/kroppskännedom? Uppger eleverna att dans som uttrycksform utvecklar den sociala förmågan? Är det någon del av dansen (dansundervisningen) som verkar vara speciellt utvecklande vad gäller ovanstående frågeställningar? Metod Metoden som använts är en kvantitativ enkät med till viss del kvalitativa ansatser, där före detta elever på gymnasiets estetiska program med dansinsriktning utgjort undersökningsgruppen. LÄS MER

  2. 2. Barns perspektiv på kamratstödjare : En studie i hur kamratstödjare påverkar det sociala klimatet på skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Alexander Hjertberg; [2014]
    Nyckelord :Kamratstödjare; värdegrund; barnperspektiv år 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa barns åsikter och tankar kring kamratstödjarrollen. I studien har intervjuer med kamratstödjare i årskurs 1-6 genomförts och elever från årskurs 6 har besvarat en enkät. Materialet har sammanställts och utifrån litteratur och tidigare forskning analyserats. LÄS MER

  3. 3. ”Att mobbas är ocoolt” : en studie om barns uppfattningar kring mobbning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Madelen Karlsson; Heléne Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :barns perspektiv; uppfattning; mobbning; individpsykologi; socialpsykologi; sociokulturell; juridisk; fenomenografi;

    Sammanfattning : För att bidra till dagens antimobbningsarbete som sker ute på skolor ser vi att barnens perspektiv bör lyftas fram. Vi tar upp olika forskare och deras definition och syn på fenomenet mobbning. Här lyfter vi även fram fyra olika perspektiv som vi använder i vårt analysarbete. LÄS MER

  4. 4. Blir musiklärare nervösa?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jesper Zels; [2010]
    Nyckelord :musiklärare; nervösitet; ångest; prestationsångest; coping;

    Sammanfattning : Jag har som instrument- och ensemblelärare egna erfarenhet av nervositet och prestationsångest inför lektioner med mina elever och undrar om jag är ensam med dessa känslor. Jag har valt att fördjupa mig i begreppen stress, nervositet, ångest och coping genom att läsa litteratur inom personlighetspsykologi, klinisk psykologi, socialpsykologi, arbetspsykologi, idrottspsykologi, kognitiv psykologi och motivationspsykologi. LÄS MER

  5. 5. Vad är laganda?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi

    Författare :Joakim Horn; [2008]
    Nyckelord :team spirit; cohesion; group dynamics; management; social psychology; team sports; laganda; sammanhållning; gruppdynamik; management; socialpsykologi; lagidrott;

    Sammanfattning : Aim: Team spirit is a concept often used in both managerial literature and in other contexts where the efficiency of a group is discussed. Despite the fact that team spirit is used as a selling point for courses, books and seminars, no unambiguous definition of the term is available. LÄS MER