Sökning: "enkätfrågor idrott och hälsa"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden enkätfrågor idrott och hälsa.
1. Kan du simma? : Ur ett skolperspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : I den här studien är målen att undersöka eventuella utmaningar och hinder som lärare inom idrott och hälsa står inför vid momentet simning. Simning är nyckeln till att vara säker i vattnet och samtidigt ger det dig glädje av fritidsaktiviteter och träning i vatten. LÄS MER
2. Covid-19 och dess påverkan på den svenska skolan : En studie om hur distansundervisning påverkar lärare i idrott och hälsa
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet är att ta reda på hur distansundervisningen har påverkat lärare i ämnet idrott och hälsa under rådande pandemin (Covid-19) på grundskolan (årskurs 4–9) och gymnasiet. Hur upplever lärare i ämnet idrott och hälsa att de påverkas av distansundervisning? Vilka för och nackdelar finns det med distansundervisning, enligt lärare i idrott och hälsa? Metod Studien är en kvantitativ undersökning som genomfördes på lärare i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet, högstadiet och mellanstadiet. LÄS MER
3. Skador, stresshantering och kost : Gymnasieelevers värderingar kring hälsa och vilka kunskaper de saknar i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilket område som eleverna värderar mest inom hälsa och vad eleverna önskar att de hade fått mer undervisning om. Studien tar även reda på vilka kunskaper de saknar och hur eleverna ser på detta. LÄS MER
4. Skala som undervisningsinnehåll i matematik och teknik : lärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur lärare arbetar med undervisningsinnehållet skala och deras syn på ämnesintegrering mellan teknik och matematikämnet i svensk grundskola 2017. Studien fokuserar på skala i betydelsen storleksförhållande, men omfattar även till viss del andra betydelser som kan anses vara av vikt för ämnesintegrerande arbete. LÄS MER
5. Det som inte alltid syns: Undervisar idrottslärare i genus och normer?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbetet är att öka förståelsen för undervisningen kring könsmönster, normer och kroppsideal i idrotts- och hälsaundervisningen i gymnasieskolan. De frågeställningarna som använts för examensarbetet är:•Hur tolkar och arbetar lärare med könsmönster, normer och kroppsideal i undervisningen i Västervik och Malmö? •Hur upplevs möjligheter/utmaningar i undervisningen kring könsmönster, normer och kroppsideal ur ett lärarperspektiv? •Hur upplever eleverna lärarens undervisning kring könsmönster, normer och kroppsideal?Examensarbetets teori består av Pierre Bourdieus kultursociologiska teori samt genusperspektiv. LÄS MER