Sökning: "enkätstudie grundskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 76 uppsatser innehållade orden enkätstudie grundskolan.

  1. 16. Samers vara eller icke vara i svensk skola : En undersökande studie om religionsämnets förändring över tid med fokus på samers framställning i läroplan, läromedel och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Kevin Carlberg; Alina Hinas; [2021]
    Nyckelord :Sami; sami religion; curriculum; school documents; religion; politics; development; subaltern; minority; indigenous people; religious education; teaching; school.; Samer; samisk religion; läroplan; styrdokument; religion; politik; skeenden; maktstruktur; minoritet; urfolk; religionskunskap; undervisning; skola.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka samer och samisk religion i relation till undervisningsämnet religionskunskap. Studien har undersökt läroplanernas utveckling, både från grundskolan och gymnasieskolan med fokus på samisk religion. LÄS MER

  2. 17. NYANLÄNDAS SKOLSTART I DEN SVENSKA GRUNDSKOLAN UTIFRÅN TVÅ OLIKA MOTTAGNINGSMODELLER En enkätstudie ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Eva-Lotta Andersson; Magdalena Meteluch; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; newly arrived students in Sweden; förberedelsklass; direktintegrering; ordinarie klass; utslussning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur nyanlända elever uppfattar skolstarten i Sverige och hur de uppfattar de två vanligaste mottagningsmodellerna, förberedelseklass och direktintegrering. Undersökningen genomfördes med hjälp av följande frågeställningar: ● Hur upplever nyanlända elever skolstarten i grundskolans tidigare år de två vanligaste mottagningsmodellerna förberedelseklass och direktintegrering? ● Vilka förbättringsområden och framgångsfaktorer finns det med förberedelseklass och med direktintegrering i grundskolans tidigare år ur nyanlända elevers perspektiv? Analysen bygger på Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och Vygotskijs sociokulturella teori och teorin om stöttning. LÄS MER

  3. 18. Lärares kunskaper om språkstörning : En enkätstudie i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jaana Mikaelsson; Jessica Rytter; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. Vad handlar samhällskunskapen om? : -En enkätundersökning om hur elever uppfattar ämnet samhällskunskaps identitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Wiklund; [2020]
    Nyckelord :Samhällskunskap - identitet - demokrati - kunskaper - helhetssyn - medborgarfostran.;

    Sammanfattning : Samhällskunskap är ett skolämne som bygger på kunskaper från flera discipliner:Statsvetenskap, sociologi och nationalekonomi är några utav dessa. Ämnet hardärtill en särskild roll när det gäller skolans demokratiska fostransuppdrag. LÄS MER

  5. 20. Läxor i matematik ur ett likvärdighetsperspektiv : En studie av svenska matematiklärares individanpassningar av elevers matematikläxor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Bergman; [2020]
    Nyckelord :enkätstudie; ramfaktor; kompensatorisk likvärdighet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att bidra med mer kunskap kring användande av matematikläxor ur ett likvärdighetsperspektiv. Undervisningen i den svenska skolan ska enligt skollag och läroplan innefatta en kompensatorisk likvärdighet och anpassas efter elevernas olika förutsättningar och behov vilket också bör gälla eventuella läxor. LÄS MER