Sökning: "enkätstudie svenskämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden enkätstudie svenskämnet.

  1. 1. Multimodal undervisning med lärplatta ur lärarnas synvinkel. : En enkätstudie riktad mot lärare i grundskolans F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; [2023]
    Nyckelord :multimodal learning; tablet; learning tablet; Swedish; Swedish teaching; multimodal media; multimodality; special adaptation; promote; hinder; f-3; 4-6; compulsory school; primary school; middle school; grade 1; grade 2; grade 3; preschool class; grade 4; grade 5; grade 6; multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; 4-6; grundskola; lågstadie; mellanstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass; årskurs 4; årskurs 5; årskurs 6;

    Sammanfattning : Denna studie belyser lärarnas syn på hur undervisningspraktiken och elevernas lärande påverkas av multimodal undervisning med lärplatta i svenskämnet. Föreliggande studies syfte är att skildra lärarnas syn på hur den multimodala undervisningen med lärplatta kan agera som ett hinder eller verka främjande för elevernas lärande i årskurserna F-6. LÄS MER

  2. 2. Fånga språket – En enkätstudie om lärares upplevelser att stötta elever i språklig sårbarhet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Erika Lindahl; Sandra Lundholm; [2022]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; anpassningar; stöttningar; kompetens; grundskola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare upplevde sin kompetens och sina möjligheter att stötta elever i språklig sårbarhet inom svenskämnet. För att besvara studiens frågeställningar har undersökningen utförts genom en enkätundersökning, där lärare har svarat gällande deras upplevelse att kunna genomföra anpassningar och uppfylla styrdokumentets krav. LÄS MER

  3. 3. Identifikation med karaktärer och engagemang i skönlitteratur : En enkätstudie om en utvald grupp gymnasieeleversattityder till viktiga faktorer för identifikation med karaktärer och engagemang i skönlitteratur inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :Gymnasieelever; identifikation; läsengagemang; läsmotivation; skönlitteratur; svenska.;

    Sammanfattning : Med allt färre läsande ungdomar, och läsfrämjande insatser från regeringen till följd av detta, är det relevant att undersöka vad som kan öka elevernas engagemang i läsning inom svenskämnet. Tidigare forskning har visat att elever vill kunna identifiera sig med karaktärer och att verken ska vara personligt relevanta för att öka läsmotivationen. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattning av de inställda nationella proven : -En enkätstudie om lärares uppfattningar gällande de inställda nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Shara Sassan; [2021]
    Nyckelord :COVID-19; grundskolan; svenskämnet; årskurs 6; nationella prov; likvärdighet;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen tar upp vilken praktisk betydelse de nationella proven har haft för undervisningen tidigare år och hur lärare har kompenserat för de inställda nationella proven i årskurs 6, i år, på grund av pandemin Covid-19. Denna uppsats undersökte även hur likvärdighet har försäkrats när en sådan omfattande del av betygsunderlaget försvinner. LÄS MER

  5. 5. Litteraturintroduktioner. En enkätstudie om lärares användning av litteraturintroduktioner

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amalia Landberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få större kunskap om hur arbetet med skönlitteratur introduceras av lärare i skolorna idag inom ramen för svenskämnet på och högstadiet och gymnasiet. Forskningsfrågorna som behandlas i studien är vilka metoder som används på högstadiet/ gymnasiet idag när litteratur introduceras och om några skillnader går att utläsa mellan högstadiet och gymnasiets introduktionsmetoder. LÄS MER