Sökning: "enkätundersökning ICA"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden enkätundersökning ICA.

  1. 1. Konsumenters betalningsvilja för Kravmärkningen : En analys av faktorer som påverkar konsumenters betalningsvilja av utvalda livsmedelsvaror

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Emma Aldén; Andersson Linnéa; [2019]
    Nyckelord :Nudging; elasticity; external effects; consumer behavior; willingness to pay; eco labeling; Krav label; Nudging; elasticitet; externa effekter; konsumentbeteende; betalningsvilja; miljömärkning; Kravmärkning;

    Sammanfattning : Kravmärkningen existerar för att främja ekologisk framtagning av livsmedel, märkningen har existerat länge och vuxit till att bli ett välkänt varumärke. Hur väl märkningen fungerar för att påverka konsumtionen är något som är värt att studera närmare. LÄS MER

  2. 2. Miljömedvetenhet och beteende vid konsumtionen av bärkassar i livsmedelsbutiker : En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Maryan Bouraleh; Elsa Forsgren; [2018]
    Nyckelord :grocery bags; value-action gap; plastic bags; paper bags; environmental bags; bärkassar; value-action gap; plastpåsar; papperspåsar; miljökassar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker konsumenternas beteende vid köp av bärkassar i livsmedelsbutiker. Konsumtionen av bärkassar är ett problem på flera sätt, denna rapport kommer undersöka konsumenternas kunskap om resurs och energiåtgång vid tillverkning, miljömedvetet beteende och konsumenternas förslag till beteendeförändring vid konsumtion av bärkassar. LÄS MER

  3. 3. Syns klimatsmart mat i konsumenters varukorgar? : En studie om ICA Sveriges konsumenters beteende och förhållande till klimatsmarta livsmedel

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Rebecka Alvarsson; Olivia Bodare; [2017]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; ICA; consumer behaviour; communication; climate smart food; Corporate Social Responsibility CSR ; ICA; Konsumentbeteende; Kommunikation; Klimatsmart mat;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka om en dagligvaruaktörs kommunikation av dess CSR-arbete med klimatfrågor har påverkat konsumenter till ett ändrat beteende gällande livsmedelsinköp. Undersökningen grundar sig i tidigare studier och vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  4. 4. Miljömärkning på livsmedel : Konsumenters kunskap och preferenser

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Emma Sedig; [2016]
    Nyckelord :Miljömärkningar; Konsumentval; Konsumenternas kunskap om miljömärkningar;

    Sammanfattning : The society today is a very environmentally conscious society, at least that´s what it seems like. In this study, which is a combined literature review and survey, focus was at whether people have confidence in eco-labels, if they know what it stands for, how many people bought them and what labels they bought. LÄS MER

  5. 5. Minskat matsvinn genom välgörenhet - En studie om matbanker och liknande verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Miljö- och energisystem; Lunds universitet/Ekosystemteknik (CI)

    Författare :Sara Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Matbank; matsvinn; matavfall; välgörenhet; mottagarorganisation; givare; livsmedelsbutik; Technology and Engineering; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Varje år går en tredjedel av all mat som produceras för mänsklig konsumtion till spillo världen över. I Sverige står livsmedelskedjan för en betydande del av landets totala klimatpåverkan. Det onödiga matavfallet, även kallat matsvinn, innebär att miljöpåverkan blir större än vad den hade kunnat vara. LÄS MER