Sökning: "enkätundersökning musikhögskolan malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden enkätundersökning musikhögskolan malmö.

  1. 1. Den könsrelaterade diskrepansen i operasångares försörjningsmöjligheter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mathilda Bryngelsson; [2023]
    Nyckelord :Opera; försörjning; könsdiskrepans; jämställdhet; kulturpolitik; barnopera; översättning; dramaturgi; Performing Arts;

    Sammanfattning : Det första av mina två syften var att undersöka huruvida det finns en könsrelaterad diskrepans gällande operasångares försörjningsmöjligheter. Jag samlade in empiri om antalet arbetstillfällen per röstfack och könsfördelningen vid operautbildningar, samt genomförde en enkätundersökning om hur tidigare studenter vid Sveriges operahögskolor försörjer sig. LÄS MER

  2. 2. Hur ser dagens kultur- och musikskolelärare på begreppet musikalisk talang och hur påverkar det deras undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Henrik Lindqvist; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Begåvning; Medfödd talang; Musikalisk talang; Talang; Kulturskolan; Educational science; Music education; Giftedness; Innate talent; Musical talent; Talent; Natural ability; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt hur dagens kultur- och musikskolelärare ser på begreppet musikalisk talang och hur deras synsätt jämför sig med tidigare musiklärares syn på densamma under det senaste århundradet. Den forskning jag har granskat har visat att musikalisk talang kan förbättras genom övning och inte är medfödd eller statisk. LÄS MER

  3. 3. "Oj! Där kom jag i målbrottet!": En studie om sångares upplevelser och sångpedagogers vägledning genom målbrottet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Viktoria Glans; Karin Regnander; [2021]
    Nyckelord :Målbrott; Röstutveckling; Sångpedagog; Sångundervisning; Adolescent; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Voice Change; Vocal Education; Vocal Teachers; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aims to understand if and how singers experience voice change in a physical and emotional way and how much knowledge they have about their adolescent voice change. Further on the study also aims to understand how educated and experienced vocal teachers adapt and are working with adolescent voices and how their working methods can be used for other future vocal teachers. LÄS MER

  4. 4. Vad är jazz? En undersökning i hur harmonik, melodik, rytmik, improvisation och instrumentation påverkar ett musikstyckes uppfattade ”jazzighet”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Arvid Olson; [2021]
    Nyckelord :Jazz; Genregräns; Musikaliska aspekter; Definition; Kvantitativ undersökning; Kvalitativ analys; Explicit kunskap; Genre-boundary; Musical aspects; Quantitative survey; Qualitative analysis; Explicit knowledge; Performing Arts;

    Sammanfattning : What, from a sounding perspective, exactly is jazz, and where is the boarder to when it stops being that? With the purpose of answering these questions, I developed a quantitative survey that mainly compared sounding examples. The survey focuses on the music aspects harmony, melody, rhythm, improvisation and instrumentation. LÄS MER

  5. 5. Pianospel – Det roligaste som finns? En enkätstudie om kulturskoleelevers syn på sin pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johan Vestman; [2020]
    Nyckelord :inre drivkraft; kognitiv självständighet; kulturskolan; lektionsinnehåll; musikpedagogik; pianospel; pianoundervisning; prioritetsordning; utbildningsvetenskap; yttre motivation; internal driving force; cognitive autonomy; culture school; educational science; lesson content; music education; piano playing; piano teaching; priority order; external motivation; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Huvuddelen av alla pianoelever slutar spela inom 3 år på kulturskolan. Varför är frånfallet så stort och vad kan man göra för att förhindra det? Tidigare forskning visar bland annat att popmusik är den genre pianoeleverna helst vill spela och att det är viktigt att eleverna känner att de utvecklas och upplever en känsla av kompetens för att vilja fortsätta spela. LÄS MER