Sökning: "ensamrätt till namn"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden ensamrätt till namn.

  1. 1. Släktvapenrätt – om dess ursprung och framväxt i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Torbjörn Bolling Landtblom; [2014]
    Nyckelord :rättshistoria; legal history; släktvapenrätt; heraldik; heraldry; släktvapen; family arms.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Släktvapen har fungerat som ett identifikationsmedel i Sverige och Europa sedan medeltiden, ursprungligen främst i sigill och på sköldar. Hur ett vapen får utformas ges av heraldiska normer – heraldik är läran om vapenmärken. Ett vapen bestäms utifrån dess innehåll, till skillnad från varumärken som bestäms av dess yttre form. LÄS MER

  2. 2. Särskiljningsförmåga hos geografiska namn : En varumärkesrättslig studie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sara Wahlberg; [2014]
    Nyckelord :Intellectual property law; trademark law; trademark; distinctive character; geographical names; Immaterialrätt; varumärkesrätt; varumärke; ensamrätt; särskiljningsförmåga; geografiska namn;

    Sammanfattning : Enligt grundregeln i 1:5 2 st. 1 p. varumärkeslagen (2010:1877) (VML) är varukännetecken som endast består av tecken eller benämningar som visar en varas eller tjänsts geografiska ursprung inte särskiljande och uppfyller därmed inte kraven för att kunna varumärkesregistreras. LÄS MER

  3. 3. Från Mont Blanc till Nacka Forum - en analytisk studie i möjligheten att registrera geografiska namn som varumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Matilda Fridh; [2014]
    Nyckelord :Immaterialrätt; trade mark; varumärke; geografiska namn.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Som ett resultat av industrialiseringen ändrades varumärkets primära funktion efterhand till att gälla mer i relationen mellan konsumenter och företag. Den tekniska utvecklingen och globaliseringen har lett till en företagskultur där lokala handlare med lokal och i viss mån nationell kundkrets har ersatts av stora kedjor med världsomspännande försäljningsmöjligheter. LÄS MER

  4. 4. Character Merchandising - Om de juridiska möjligheterna till ensamrätt för litterära och fiktiva karaktärer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Rasmus Lovén; [2010]
    Nyckelord :Avtalsrätt; Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Character merchandising innebär ett sekundärt utnyttjande av rätten till en karaktär -vare sig denna utgörs av fiktiva reklamfigurer, litterära och kinematografiska karaktärer eller fysiska personer. Genom licensiering av rätten till karaktären kan rättighetshavaren extrahera det fulla värdet av densamme genom att under karaktärens goodwill låta marknadsföra efterfrågade produkter som ligger utanför rättighetsinnehavarens egentliga verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Behövs en strängare förväxlingsbedömning för varumärken för läkemedel?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Måns Christensson; [2007]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Registrering av varumärke på läkemedel är lite speciellt. En sådan registrering granskas av två olika myndigheter, PRV samt Läkemedelsverket. Båda myndigheterna gör en förväxlingsbedömning. Granskningen, som myndigheterna utför, är i sig tämligen lika. LÄS MER