Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ATT BEDÖMA SAMSPEL : En studie om musiklärares erfarenheter och förhållningssätt till bedömning i ensemble och musicerande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Robert Stenvall; [2023]
    Nyckelord :Ensemble; formativ bedömning; musicerande; musikdidaktik; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar musiklärares arbete med bedömning i ensemble på gymnasiet och musicerande på grundskolan där musiklärarnas erfarenheter, tillvägagångssätt och förhållningssätt till bedömning i deras undervisning har undersökts. Studiens syfte är att utveckla kunskap om musiklärares tillämpningar av formativ respektive summativ bedömning i ensemblespel och musicerande samt vilka möjligheter och svårigheter som det innefattar. LÄS MER

  2. 2. "Ligger man på en E-nivå på kören och A-nivå på ensemble så kan det inte bli så himla högt betyg": En studie om ämnesintegration och bedömning i kursen Ensemble med körsång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Frida Johansson; Josefin Hansson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; Ensemble med körsång; Återkoppling; Ämnesintegration; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Assessment; Educational Science ensemble with choral singing; Feedback; Integrating subjects; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : In order to uncover high school teachers’ and high school student’s experience of assessment and subject integration proportion of the course Ensemble with Choral Singing, a study was conducted, comprised of interviews with teachers and a survey that was provided to students. Our curiosity about the subject is based on a concept a classmate encountered during our internship, namely “ensemble med körtvång”. LÄS MER

  3. 3. Sing It Magistern! : En kvalitativ studie i hantering av musikens text i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Erik Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Ensemble; singing; lyrics; teaching; sociocultural perspective; upper secondary school.; Ensemble; sång; sångtext; undervisning; sociokulturellt perspektiv; gymnasiet.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ensemblelärare med kompetens i kompinstrument som keyboard, bas eller elgitarr som saknar utbildning och kunskap i instrumentet sång, arbetar med sångare och text i ensembleundervisningen. Bakgrundslitteraturen redovisar forskning om hur genusaspekter påverkar identiteter, inflytande, sång och texten i ensembleundervisningen. LÄS MER

  4. 4. En undersökning av sång: genus, metod och formativ bedömning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Julius Augustinsson; [2022]
    Nyckelord :sång; metod; formativ bedömning; genus; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur två musiklärare på högstadiet arbetar med ämnet sång. Syftet är att undersöka hur sång lärs ut i musikundervisning för årskurs 7–9, med särskilt fokus på metod och genus. Det är genom kvalitativa intervjuer med lärare som empiri har samlats in. LÄS MER

  5. 5. Combined CALPHAD and Machine Learning for Property Modelling

    Master-uppsats, KTH/Materialvetenskap

    Författare :Kyle Paulus; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Techniques to improve the speed at which materials are researched and developed has been conducted by investigating the machine learning methodology. These techniques offer solutions to connect the length scales of material prop- erties from atomistic and chemical features using materials databases generated from collected data. LÄS MER